Welke groenten moet je echt in huis hebben?
Groenten zijn met hun gezonde eigenschappen goed voor je lichaam. Het is dan ook aan te raden om het grootste deel van je voeding uit groenten te laten bestaan. Er zijn een aantal groentes die je vanwege hun bijzondere gezondheidsvoordelen eigenlijk wel in huis móet hebben. Ik zal je vertellen welke groenten dat zijn en wat zij kunnen betekenen voor je lichaam.

Broccoli
Broccoli heeft een positieve invloed op het brein en zorgt ervoor dat de hersenfunctie lang intact blijft. De vitamines, mineralen en antioxidanten in broccoli zorgen voor een gezond vaat- en zenuwstelsel en sterke botten en tanden.

Lees ons artikel over Broccoli

Tomaat
Tomaten bevatten lycopeen, een superantioxidant. Samen met de vitamines, mineralen en andere antioxidanten in tomaten, helpt lycopeen hart en bloedvaten gezond te houden. Daarnaast houden tomaten de huid jong en gezond, dragen ze bij aan gezonde botten en tanden en beschermen ze je tegen de vorming van kanker.

Lees ons artikel over Tomaat

Spinazie
Spinazie is een groente die vol zit met rijke voedingsstoffen die praktisch elk onderdeel van ons lichaam ondersteunen. Daarnaast helpt het eten van spinazie preventief tegen de ontwikkeling van verschillende welvaartsziekten.

Lees ons artikel over Spinazie

Komkommer
De vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels in de schil van de komkommer zijn goed voor hart en bloedvaten. De komkommer is de ideale snack voor tussendoor, omdat de vezels en het vocht zorgen voor een snelle verzadiging. Bovendien bevatten komkommers weinig calorieën.

Lees ons artikel over komkommer

Boerenkool
Boerenkool ondersteunt je lichaam van A tot Z: van je darmfunctie tot aan je zenuwstelsel en alles wat daartussen zit. Bovendien beschermen de antioxidanten in boerenkool je tegen verschillende welvaartsziekten en helpt het eten van boerenkool bij het bereiken en behouden van een gezond gewicht.

Lees ons artikel over boerenkool

Zoete aardappel
Zoete aardappels hebben een positieve invloed op onze bloeddruk en onze stofwisseling. De zoete aardappel bevat meer vitamines en mineralen dan de gewone aardappel. Daarnaast heeft de zoete aardappel een lagere GI dan de pieper, dus er ontstaat geen piek in de bloedsuikerspiegel. Dit maakt de zoete aardappel niet alleen uitermate geschikt voor mensen met diabetes type 2, maar voor iedereen die kiest voor een gezond eetpatroon.

Lees ons artikel over zoete aardappel

Spruitjes
Spruitjes ondersteunen de weerstand, de darmfunctie en ons zenuwstelsel. Daarnaast helpen de glucosinolaten je te beschermen tegen bepaalde vormen van kanker. De vezels en plantaardige eiwitten in spruitjes ondersteunen een gezond lichaamsgewicht.

Lees ons artikel over spruitjes

Ui
De antioxidanten in uien beschermen je lichaamscellen tegen vrije radicalen die ontstekingen en kanker veroorzaken. Daarnaast ondersteunen de vitamines en mineralen in uien verschillende functies van het lichaam zoals de darmfunctie en het cardiovasculair-systeem.

Lees ons artikel over de gezonde kracht van uien

Knoflook
Knoflook werd vroeger niet gebruikt als voedingsmiddel, maar als medicijn. De groente die wij nu vooral als smaakmaker gebruiken heeft dan ook een geneeskrachtige werking op ons lichaam. Knoflook is antibacterieel, is goed voor hart en bloedvaten en werkt preventief tegen diabetes type 2 en verschillende vormen van kanker.

Peulvruchten
Peulvruchten zijn een uitstekende vervanger voor rood vlees, zuivel, pasta, rijst en brood. Dankzij een lage GI houden peulvruchten onze suikerspiegel in balans. Het lage methionine-gehalte gaat de veroudering van ons lichaam tegen. Groene peulvruchten zoals sperziebonen, snijbonen, doperwten, peultjes, sugarsnaps en kousenband worden tot de groenten gerekend, terwijl alleen bruine bonen, witte bonen, zwarte bonen, kapucijners, borlotti (kievitsbonen), limabonen, kikkererwten, linzen, kidneybonen en sojabonen binnen de voedingsleer tot de peulvruchten worden gerekend. Zowel peulvruchten als groenten zijn zeer gezond voor ons lichaam.

Onze special over peulvruchten

  •  Download de GRATIS OKINAWA BOODSCHAPPEN LIJST!
    Download de GRATIS OKINAWA BOODSCHAPPEN LIJST!
    Voor een uitgebreid overzicht wat je in huis moet hebben als je wilt afvallen!

Leave a comment