Hoe gezond zijn champignons?
Eén van mijn favoriete voedingsmiddelen is de champignon. De champignon wordt meestal tot de groenten gerekend, maar is eigenlijk een schimmel. Champignons zijn eenvoudig te verwerken in sauzen, soepen, ovenschotels en roerbakgerechten. Ze zijn niet alleen erg lekker, maar ook zeer gezond. De champignon bevat zeer waardevolle voedingsstoffen zoals vitamine B2, foliumzuur (B11), kalium, vezels en eiwitten. Stuk voor stuk voedingsstoffen die een positieve invloed hebben op het functioneren van je lichaam.

Vitamine B2 in champignons voor een goede stofwisseling
Om koolhydraten, vetten en eiwitten om te zetten in energie, is vitamine B2 onmisbaar. Vitamine B2, ook wel riboflavine genoemd, speelt dus een grote rol bij de stofwisseling. Het lichaam kan niet zelf vitamine B2 aanmaken, dus we zijn afhankelijk van de aanwezigheid van deze vitamine in ons voedsel. De champignon is een goede leverancier van vitamine B2.

Foliumzuur in champignons voor voldoende bloedcellen
Foliumzuur speelt een sleutelrol bij de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Bovendien is het een zeer belangrijke voedingsstof voor zwangere vrouwen. Foliumzuur zorgt namelijk voor de ontwikkeling van een gezond zenuwstelsel bij het ongeboren kind. Zwangere vrouwen kunnen niet voldoende foliumzuur uit voeding alleen halen, dus zijn ze genoodzaakt voedingssupplementen te gebruiken. Voor iedere andere volwassene is er genoeg foliumzuur in de voeding aanwezig, bijvoorbeeld in de champignon.

Kalium in champignons voor een gezonde bloeddruk
Het mineraal kalium zorgt voor een gezonde vochtbalans in het lichaam en heeft invloed op de bloeddruk. Het heeft de eigenschap om de bloeddruk verhogende werking van zout in onze voeding tegen te gaan. Daarnaast speelt kalium een rol bij het versturen van zenuwprikkels en het samentrekken van de spieren. Wanneer je gezond en gevarieerd eet, krijg je voldoende kalium binnen. De champignon is een leverancier van dit mineraal.

Vezels in champignons in de strijd tegen diverse ziektes
Vezels hebben veel gezondheidsvoordelen. Voedingsvezels ondersteunen de stoelgang, maar worden ook in verband gebracht met het verlagen van het risico op verschillende ziekten. Zo verlaagt het eten van vezels het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, beroertes, darmkanker en borstkanker. Vezels helpen ook bij het verliezen van gewicht, omdat ze snel voor een vol gevoel zorgen.

Eiwitten in champignons voor gezonde spieren
Eiwitten zijn de bouwstof voor je huid en je spieren. Mensen die gewicht willen verliezen wordt ook aangeraden producten met veel eiwitten te eten. Eiwitten zorgen net als vezels voor een snelle verzadiging, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Champignons bevatten ook eiwitten en dragen zo bij aan gezonde spieren en een gezond gewicht.

Hoe bereid je champignons?
Er wordt beweerd dat je champignons niet rauw kunt eten vanwege de aanwezigheid van de gifstof agaritine. Agaritine komt echter slechts in zeer kleine hoeveelheden voor in champignons. Je zou meer dan twintig kilo rauwe champignons moeten eten om een giftige hoeveelheid agaritine binnen te krijgen. Ik vind gebakken champignons simpelweg de lekkerste keuze. Maak ze voor het bereiden wel even schoon met een borsteltje of een keukenpapiertje. Champignons kun je beter niet wassen, water komt de smaak niet ten goede.

De champignon als vleesvervanger
Champignons bevatten wel voldoende vitamine B en eiwitten, maar te weinig ijzer om een als volwaardige vleesvervanger te kunnen dienen. Bovendien bevatten champignons geen vitamine B12, dit is een vitamine die je alleen terug kunt vinden in dierlijke producten. Om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen moet je eieren, vlees of vis eten. Vegetariërs kunnen een voedingssupplement gebruiken om tekorten tegen te gaan.

Hoeveel champignons mag je per dag eten?
Champignons zijn caloriearm en bevatten veel rijke voedingsstoffen, waardoor je ze onbeperkt kunt eten. Champignons zijn echter schimmels en geen groentes, dus ik zou ze niet meetellen in de minimale groenteconsumptie van 250 gram per dag.

Conclusie over champignons
Het eten van champignons is goed voor de stofwisseling, het hart, de bloedvaten en de spieren. Bovendien helpen champignons het risico op verschillende ziektes te verlagen. Champignons passen ook prima binnen een gezond voedingspatroon. Het zijn echter geen volwaardige vleesvervangers omdat ze daarvoor te weinig ijzer en bovendien geen vitamine B12 bevatten.

Leave a comment