Chiazaad wordt reeds gebruikt sinds 3500 voor Christus. Het werd voor het eerst verbouwd door de Azteken, in de gebieden die wij nu kennen als Centraal- en Zuid-Mexico en Guatemala. Ook de Azteken waren zich al bewust van de grote kracht van Chia Zaad, ze noemden het ook ‘Renners Voedsel’ en gaven het aan strijders om hun kracht en uithoudingsvermogen te vergroten.

Wat is chiazaad

Chia of Salvia Hispanica behoort tot de lipbloemenfamilie, waar onder andere ook tijm, basilicum en munt deel van uitmaken.
Deze kleine zaadjes zijn voornamelijk te vinden in zwart of wit. Volgens wetenschappers zijn beiden gelijkwaardig wat betreft voedingswaarde, ook al kun je vaak lezen dat het ene beter zou zijn dan de andere.
Het voornaamste verschil is volgens onderzoekers, dat het zwarte zaad iets rijker is aan vezels en het witte zaad iets meer vezels bevat.

Chiazaad als superfood

Chiazaad behoort tot de zogenaamde superfoods. Ook al wordt deze term een beetje als een gehypte term beschouwd, Chiazaad wordt wel beschouwd als een krachtige superfood.
Het is een enorm rijke bron van antioxidanten. Deze antioxidanten beschermen ons tegen schadelijke vrije radicalen die in ons lichaam kunnen ontstaan.

Vrije radicalen ontstaan tijdens normale metabolische processen, maar ook bij ontstekingen die vaak ongemerkt ook in ons lichaam aanwezig zijn. Vrije radicalen worden ook in verband gebracht met verouderingsprocessen die in ons lichaam plaats vinden. Veel groenten en fruit bevatten een bepaalde hoeveelheid antioxidanten die ons lichaam helpen beschermen tegen deze vrije radicalen. Blauwe bessen staan bijvoorbeeld bekend als een grote bron van antioxidanten.

Het is een van de rijkste plantaardige bronnen voor omega-3 vetzuren. Ze zijn rijk aan eiwitten en behoren bovendien tot de weinige plantaardige aanbieders van ‘volledige eiwitten’: dit betekent dat ze alle essentiële aminozuren bevatten.
Daarnaast zitten deze kleine zaadjes ook boordevol ijzer, calcium, kalium, magnesium, fosfor en vezels.
Voor vegetariërs is chiazaad dan ook heel interessant aangezien een aantal van deze voedingsstoffen vaak in mindere hoeveelheden aanwezig zijn in plantaardige voeding.

Chiazaden zijn erg veelzijdig en kun je aan veel gerechten toevoegen. Veel smaak hebben Chia zaden niet, dus loop je ook weinig risico op het verzieken van jouw gerecht. Je kunt ze bijvoorbeeld toevoegen aan smoothies, salades, yoghurt, granola of andere gerechten.

Als je de voedingstoffen optimaal wilt kunnen opnemen, kun je ze het beste eerst 10 minuten laten weken in water. De zaden zullen een grote hoeveelheid van het water opnemen waardoor ze gaan opzwellen. Hierdoor ben je sneller verzadigd, zodat het ook een klein beetje helpt om af te vallen.

Leave a comment