Waarom courgettes gezond zijn
De courgette is een vrucht uit de komkommerfamilie die in Nederland als groente gegeten wordt. De courgette heeft een neutrale smaak en wordt daarom vaak in combinatie met andere groenten gegeten in soepen, sauzen en roerbakgerechten. De courgette bevat voedingsstoffen die een positieve invloed hebben op je gezondheid. In courgettes zit met name veel vitamine A, vitamine C en de mineralen kalium, magnesium en calcium. In courgettes zijn ook de antioxidanten luteïne en zeaxanthine te vinden.

De courgette zorgt voor gezonde ogen
Vitamine A, luteïne en zeaxanthine zorgen voor een goed gezichtsvermogen. Vitamine A en de antioxidanten kunnen het verouderen van het netvlies vertragen waardoor het zicht goed blijft. Daarnaast speelt vitamine A ook een belangrijke rol bij de groei van het lichaam en de weerstand.

De courgette zorgt voor een gezonde huid
De vitamine A in courgettes draagt ook bij aan een egale, gezonde huid. Vitamine A bevordert de elasticiteit van de huid waardoor er minder en later rimpels ontstaan. Met het eten van courgettes vertraag je de onvermijdelijke huidveroudering.

De courgette verhoogt de weerstand
Niet alleen de vitamine A in de courgette verhoogt de weerstand, ook vitamine C speelt een belangrijke rol voor het immuunsysteem. Daarnaast zorg vitamine C voor een gezond cardiosysteem en sterke botten en tanden.

De courgette ondersteunt een gezonde bloeddruk
Het mineraal kalium zorgt ervoor dat de bloeddruk niet te hoog wordt. Dit doet kalium door het effect van het zout in onze voeding te verkleinen. Mensen met een hoge bloeddruk wordt geadviseerd minder zout en meer kalium te consumeren.

De courgette draagt bij aan gezonde botten en spieren
Magnesium en calcium zijn belangrijk voor de aanmaak van bot- en spierweefsel. Bovendien zorgt magnesium er samen met kalium voor dat zenuwprikkels goed worden doorgegeven en de spieren naar behoren functioneren.

De courgette ondersteunt een gezond gewicht
Courgettes bevatten weinig calorieën, maar veel goede voedingsstoffen. Daardoor passen courgettes uitstekend binnen een gezond voedingspatroon. Een gezond voedingspatroon is een onderdeel van een levenswijze die leidt tot een blijvend gezond gewicht.

De courgette zorgt voor een goede darmfunctie
De courgette is familie van de komkommer en bevat net als deze groente veel vocht en vezels die de darmwerking stimuleren. Het is beter om de courgette niet te schillen. Net als bij de komkommer bevinden de meeste vezels en voedingsstoffen zich in de schil.

Hoeveel courgettes mag je per dag eten?
Courgettes zijn rijk aan voedingsstoffen en caloriearm, daarom mag je dagelijks een onbeperkt aantal courgettes eten.

Conclusies over de courgette
Courgettes zijn goed voor je bloeddruk, ogen, huid, darmen, botten en spieren. Bovendien helpt het eten van courgettes je weerstand te verhogen en een gezond gewicht te bereiken of te behouden. Courgettes zijn makkelijk toe te voegen aan je voedingspatroon, je kunt ze eenvoudig verwerken in soepen, sauzen en roerbakgerechten.

Aangezien de courgette laag is in calorieën en veel waardevolle voedingsstoffen levert, mag de courgette onbeperkt gegeten worden. Een gezond voedingspatroon bevat minimaal 250 gram groentes per dag. Het is aan te raden verschillende groentes te combineren om alle noodzakelijke vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Leave a comment