Een van mijn favoriete groenten is met stip: Broccoli. Het is vrij makkelijk te bereiden, je hoeft het alleen maar even te koken of te stomen en je hebt al heel snel een van de gezondste groenten op tafel!

Broccoli staat erom bekend dat het één van de gezondste groenten is die er bestaat. Er zitten de meeste glucosinolaten in van alle groentesoorten. Glucosinolaten zijn natuurlijke gifstoffen die het lichaam beschermen tegen bijvoorbeeld kanker.  Schrik niet om het woord gifstoffen.  Sommige gifstoffen in voeding helpen ons juist het lichaam beter te wapenen tegen allerlei nog ernstigere ziekten zoals bijvoorbeeld kanker.

Wat zit er in broccoli?

Broccoli bevat de volgende vitamines:

Vitamine A

Nodig voor de aanmaak van huidcellen en zorgt voor de gezondheid van je tandvlees.

Vitamine B

Nodig voor de energievoorziening van het lichaam en is ook van belang voor een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel.

Vitamine B2

Nodig voor een gezonde huid en gezond haar en heeft verder een grote invloed op de spijsvertering en het zenuwstelsel.

Vitamine B3

Speelt een rol bij de aanmaak van vetzuren in het lichaam

Vitamine B5

Nodig voor de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten

Vitamine B6

Belangrijk voor de weerstand en de spijsvertering). Ook zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel

Vitamine B11

Foliumzuur, vergroot de kans op een zwangerschap en ondersteunt de groei van een baby tijdens de zwangerschap.

Vitamine E

Nodig voor vetoplossing, belangrijk voor de weerstand en heeft een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen.

Vitamine K

Belangrijk voor de bloedstolling en zorgt voor een goede gezondheid van je botten en bloedvaten.

Mangaan

Nodig voor de vorming van botweefsel en voor de energiestofwisseling

Kalium

Helpt bij het verwijderen van afvalstoffen uit het lichaam, zorgt voor gezonde spieren en houdt de bloeddruk in balans.

Fosfor

Zorgt voor stevige botten en de stofwisseling van vetten, eiwitten en koolhydraten

Magnesium

Nodig voor spier- en botopbouw

Calcium

Zorgt voor een sterk gebit en sterke botten.

Zink

Nodig voor weefselgroei en zorgt voor gezond haar en een gezonde huid.

Ijzer

Nodig voor de productie van hemoglobine wat weer zorgt voor de zuurstoftransport in het bloed.

Tryptofaan

Tryptofaan is een aminozuur. Dit is een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Tryptofaan helpt het lichaam weer met de productie van Serotonine, wat weer gunstige effecten zou kunnen hebben op humeur, slaap kwaliteit en eetlust.

 

Waarom is broccoli zo gezond?

Broccoli bevat natuurlijke anti-oxidanten. Dit zijn bestrijders van ongezonde stoffen in ons lichaam.

Meerdere studies wijzen uit dat Broccoli mogelijk een preventief middel tegen kanker zou kunnen zijn. In broccoli zitten glucosinolaten (natuurlijke gifstoffen) die het lichaam tegen deze ziekte zouden kunnen beschermen.

Het beschermt je tegen hart- en vaatziekten. Uit wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat het eten van broccoli je hartspier versterkt. Hierdoor zal je hart langer goed blijven functioneren.
Het verlaagt je cholesterol: broccoli bevat plantensterolen die meewerkt aan het verlagen van het teveel aan cholesterol uit je lichaam.  Om precies te zijn verlaagt dit het LDL Cholestrol gehalte wat wordt beschouwd als de meest schadelijke Cholestrol. Op het goede Cholestrol (HDL) heeft Broccoli dan ook geen invloed.

Het verkleint de kans op artrose, doordat er calcium en vitamine K in zitten. Dit is goed voor je botten en gewrichten. Door de stof sulforafaan die ook in deze groente zit, vertraag je de afbraak van kraakbeen.

Het verkleint de kans op longziekten en helpt longaandoeningen te verkleinen of te genezen. Broccoli activeert het gen wat cellen in de longen beschermt tegen beschadiging door giftige stoffen (bijvoorbeeld als gevolg van roken). Ook kan de in broccoli aanwezige stof sulforafaan de luchtwegen herstellen door moleculen in werking te zetten die de longen beter schoon moeten maken. Let hierbij wel op dat het weinig zin heeft om Broccoli te gaan eten ter compensatie van jouw rookverslaving. Je zult ook echt moeten stoppen met roken om er profijt van te hebben.

Broccoli is erg gezond voor mensen met Diabetes 2. Door een te hoog glucosegehalte in het bloed van diabetici,kunnen hun bloedvaten beschadigd raken. Het eten van deze groente kan deze bloedvaten weer helpen herstellen. Onderzoek hierover is nog in volle gang. In ieder geval schaadt het zeker niet om broccoli op te nemen in jouw dieet.
De stof kaempferol die in broccoli zit, verlaagt de heftigheid van allergische reacties waardoor het lichaam er veel minder schade van ondervindt.
Het eten van deze groente is heel gezond voor zwangere vrouwen en vrouwen die graag zwanger willen raken. Er zit namelijk veel foliumzuur en ijzer in. Dat zijn noodzakelijke stoffen voor iemand die zwanger is of dat graag wil worden. Folaat is een co-enzym bij de vorming van purine en pyrimidine (onderdelen van deze nucleotiden). Foliumzuur is belangrijk bij de celdeling en is betrokken bij de ontwikkeling van de hersenen en ruggenmerg van een foetus.
De aanwezige stof magnesium verlaagt de bloeddruk.
Het stimuleert je geheugen. Uit onderzoek is bewezen dat het eten van broccoli de kans op de ziekte van Alzheimer verkleint.

Hoeveel broccoli kun je eten?

Broccoli mag eigenlijk niet ontbreken aan jouw menu. Probeer, indien mogelijk, minstens 1 of 2 keer per broccoli te eten.  Het kan zeker geen kwaad om Broccoli vaker op jouw menu te plaatsen.  Wil je het maximale uit Broccoli halen? Probeer dan ongeveer 80 gram Broccoli per dag te eten.  Uit onderzoek blijkt dat 80 gram per dag zorgt voor positief  meetbare effecten  wat gezondheid betreft. Je kunt ook afwisselen met spruitjes, kool en bloemkool. Deze familieleden bevatten dezelfde gezonde eigenschappen als Broccoli.

Broccoli is de ideale hulp om veroudering te helpen vertragen.

 

Bronnen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3601579/

http://indianapublicmedia.org/amomentofscience/the-first-broccoli/

http://news.psu.edu/story/486322/2017/10/13/research/it-or-not-broccoli-may-be-good-gut

https://www.kcl.ac.uk/ioppn/news/events/2017/October/Alzheimers-The-Reality-of-Forgetting.aspx

 

Leave a comment