Waarom hoort fruit in elk dieet te zitten?
Er zijn een aantal populaire diëten die aanraden tijdelijk of helemaal geen fruit te eten. Met name koolhydraatarme diëten waarbij eiwitten centraal staan raden het eten van fruit af. Dit is regelrechte onzin! Het eten van grote hoeveelheden (dierlijke) eiwitten is zeer ongezond. Bovendien bevat fruit tal van goede voedingsstoffen die fruit een essentieel onderdeel van een gezond voedingspatroon maken. In dit artikel zal ik je vertellen waarom je juist wel fruit moet eten wanneer je gewicht wilt verliezen!

Waarom juist wel fruit eten als je af wilt vallen
Er zijn diverse redenen waarom je juist wel moet kiezen voor fruit als een onderdeel van het voedingspatroon. Zo is fruit caloriearm, zorgt fruit voor een vol gevoel en houden de voedingsstoffen in fruit je lichaam gezond. En ja: fruit bevat koolhydraten, maar het ene koolhydraat is het andere niet. Ik zal je uitleggen waarom de koolhydraten in fruit goed voor je zijn en waarom de aanwezigheid van koolhydraten geen reden is om fruit links te laten liggen wanneer je gewicht wilt verliezen!

Fruit is caloriearm
Fruit is, in tegenstelling tot snoep en ander junkfood, de ideale snack. Fruit bevat namelijk weinig calorieën waardoor je de honger stilt zonder te veel energie binnen te krijgen. Een appel, een banaan of een mandarijn zorgen er bovendien voor dat je zoete trek gestild wordt.

Fruit verzadigt
Fruit bevat veel vezels en vocht waardoor je honger beter gestild wordt dan wanneer je kiest voor snoep of chips. Door het eten van een stuk fruit heb je weer genoeg energie om weer even vooruit te kunnen.

Fruit is gezond
Fruit bevat verschillende goede voedingsstoffen die het een onmisbaar onderdeel van een gezond voedingspatroon maken. De verschillende gezonde eigenschappen op een rijtje:

Een langer leven
Uit onderzoek is gebleken dat mensen die elke dag fruit eten, langer leven dan mensen die dat niet doen.

Een gezonde, stralende huid
De voedingsstoffen in fruit houden niet alleen het lichaam vanbinnen gezond, maar ook vanbuiten. Vooral het eten van bosbessen, aardbeien en frambozen helpt de huid egaal en gezond te houden. Fruit houdt de huid elastisch waardoor er minder (snel) rimpels ontstaan.

Gezonde bloedvaten
Fruit houdt de bloedvaten gezond zodat het risico op hart- en vaatziekten wordt verkleind. Bovendien heeft het een gunstige invloed op het LDL-cholesterol en verkleint het de kans op diabetes type 2.

Een gezond brein
Met name bosbessen en bramen houden het brein gezond en verlagen de kans op de ziekte van Alzheimer. Ook de normale veroudering van het brein wordt afgeremd door de voedingsstoffen in fruit.

Gezonde darmen
De vezels in fruit stimuleren de darmwerking en houden de darmen daarmee gezond. Mensen die fruit eten hebben minder vaak darmklachten dan mensen die geen fruit eten. Bovendien zijn gezonde darmen beter in staat om voedingsstoffen op te nemen in het bloed.

Hoe eet je fruit?
Het fruit waarbij je de schil kunt eten, kan je beter niet schillen. In de schil van het fruit bevinden zich vaak de meeste vezels en voedingsstoffen. Het wassen van dit fruit is voldoende. Je kunt fruit beter niet bewerken omdat de vezels dan verloren gaan.

Hoeveel fruit mag je eten?
Fruit is gezond, maar minder gezond dan groente. Je kunt daarom ook beter niet onbeperkt fruit eten. Je kunt je tussendoortjes die je tussen de grote maaltijden door eet vervangen door een stuk fruit. Zo eet je in ieder geval twee stuks fruit per dag en ben je voorzien van alle essentiële voedingsstoffen die fruit je biedt. Wanneer je kiest voor verse vruchtensap, beperk je dan tot één glas per dag. Verse vruchtensap bevat minder vezels dan een stuk fruit. Het wordt daarom aangeraden hier vezels of groenten aan toe te voegen. Zo krijg je een heerlijke smoothie die nog gezond is ook.

  • EEN DIEET ZONDER FRUIT?
    EEN DIEET ZONDER FRUIT?
    Zou ik niet doen! Laat deze gezonde voedingsstoffen niet weg uit jouw dieet! Download de Okinawa Boodschappen Lijst en zie welke voedingsstoffen je nog meer nodig hebt!

Wees niet bang voor (alle) koolhydraten
Koolhydraten staan ook wel bekend als suikers. Geraffineerde suikers die zijn toegevoegd aan producten zoals snoep, koek en frisdrank zijn extreem gevaarlijk voor de gezondheid. Ons lichaam heeft echter ook koolhydraten nodig om te kunnen functioneren, het is een brandstof. Je kunt de noodzakelijke koolhydraten beter halen uit een natuurlijke bron zoals fruit. Fruit heeft een lage Glycemische Index, dat betekent dat de koolhydraten in fruit langzaam verteerd worden en niet zorgen voor hoge pieken in je bloedsuikerspiegel.

Conclusie over fruit
Elk dieet dat een bepaald voedingsmiddel weglaat is een ongezond dieet, ons lichaam heeft alle voedingsstoffen in meer of mindere mate nodig. Zo is het ook zeer onverstandig om fruit te schrappen uit je eetpatroon vanwege de aanwezige koolhydraten. Fruit is caloriearm, verzadigt en draagt bij aan een gezond lichaam. Dit maakt fruit juist een essentieel onderdeel van een gezond eetpatroon. De koolhydraten in fruit zijn langzame koolhydraten met een lage GI. Wees dus verstandig en blijf lekker fruit eten. Júist als je probeert gewicht te verliezen!

1 Comment

  • Paula
    Posted 12 mei 2018 10:14 0Likes

    Klopt als een bus , ik eet nu al een paar jaar veganistische daarvoor met nog af en toe stukje biologische kip of wilde zalm.
    Ik begin al jaren mijn dag meestal vooral in de zomer met grote kom fruit met zaden noten pitten .
    In de winter meestal pap van glutenvrij graan met noten melk ook met fruit soms warm soms vers erboven op met ook vaak nog wat noten. Kom je echt niet van aan je hebt ook de rest van de morgen geen trek omdat je voedingsstoffen binnen krijgt ik let nooit op porties of calorieën maar luister naar mijn lichaam.
    Als je nog meer overtuigd wild worden over dat fruit mag lees het boek van Janneke van de meulen topsportster zeer goed boek met ook goede bewijzen en onderzoeken naar fruit.
    Haar gebruik van fruit is behoorlijk veel maar zij sport dan ook heel veel dus voor jezelf gewoon je verstand gebruiken en aanpassen aan je eigen behoeftes.
    Ik heb ook al tig jaar het okinawa boek gelezen ook super goed boek .
    Ben blij dat jij deze wijsheid verder verspreid dikke pluim.

Leave a comment