Waarom zijn diëten slecht voor de gezondheid?
Wie het woord dieet googelt, krijgt meer dan 3,6 miljoen hits. Het merendeel van de resultaten zal een link zijn naar een dieet dat je belooft snel en veel gewicht te verliezen. Het is een menselijke eigenschap om snel resultaat te willen bereiken op een eenvoudige manier. Het is dus menseigen om ook bij afvallen niet stil te staan bij de effecten van een dieet op de lange termijn. Op de lange termijn zijn deze diëten namelijk erg slecht voor de gezondheid!
De kenmerken van een ongezond dieet
Een dieet is een methode om gewicht te verliezen. Er wordt vaak een snel gewichtsverlies binnen een bepaalde periode beloofd. Achter een dieet zit vaak een bepaald idee of een bepaalde aanname die (vaak onbewezen) het gewichtsverlies zou bevorderen. Diëten bevatten vaak een verbod op bepaalde voedingsmiddelen en/of een drastische calorieënrestrictie. Sommige diëten vervangen gewone voedingsmiddelen met maaltijdvervangers of shakes.
Te weinig voedingsstoffen
Veel diëten zijn eenzijdig zodat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt of juist een overschot aan een bepaalde voedingsstof. Eiwitrijke diëten bevatten bijvoorbeeld veel dierlijke eiwitten waardoor de kans op verschillende ziektes toeneemt. Een tekort aan bepaalde vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen kan ervoor zorgen dat je ziek wordt. Je lichaam heeft een gevarieerd voedingspatroon nodig om alle essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen.

Te weinig calorieën
Je lichaam heeft minimaal 1200kcal per dag nodig om normaal te kunnen functioneren. En dan heb ik het alleen nog maar over de energie die het lichaam nodig heeft om de organen hun werk te laten doen, om te kunnen ademen en om te kunnen denken. Wanneer je actief bent, heeft je lichaam nog meer calorieën nodig. Wanneer je dat je lichaam ontzegt, gaat het spierweefsel afbreken om toch aan die energie te komen. Je gaat je hierdoor niet alleen ellendig voelen, je beschadigt ook echt je lichaam.

Focus op gewicht
Bij de meeste diëten ligt de focus op het verliezen van gewicht en niet op het bevorderen van je gezondheid. Je lichaam is een complex systeem en een verandering van je eetgewoonten wordt niet altijd direct beloont op de weegschaal. Diëten zorgen voor demotivatie wanneer je de focus op de verkeerde dingen legt en je gezondheid hierbij ondermijnt. Gewichtsverlies moet niet het doel zijn, maar een neveneffect in jouw streven naar een gezond lichaam.

Het jojo-effect
Diëten zijn slechts tijdelijk. De meeste mensen willen graag binnen bepaalde tijd zo veel mogelijk kilo’s verliezen. Het accent ligt hierbij op snel gewichtsverlies en de wijze waarop dit gebeurt is ondergeschikt. Een tijdelijke gedragsverandering zorgt voor gewichtsverlies op de korte termijn, maar als je daarna weer ‘normaal’ gaat eten komen de kilo’s er weer aan. Meestal komt er nog een kilootje meer bij dan voor je dieet. Dit wordt het jojo-effect genoemd. Uit onderzoek is gebleken dat herhaaldelijk afvallen en weer aankomen nog ongezonder is dan een constant te hoog lichaamsgewicht.

Gebaseerd op niets
De meeste diëten zijn niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, maar zijn regelrechte onzin. Het zijn vaak diëten die makkelijk zijn toe te passen en goed zijn vol te houden. Misschien verlies je er gewicht mee, maar de kans is groter van niet. Het levert je in ieder geval geen blijvend gewichtsverlies op en het is niet bevorderend voor je gezondheid. De kans is echter vrijwel 100% dat je je lichaam te kort doet.

Hoe moet het dan wel?
Je kunt alleen gezond en blijvend gewicht verliezen wanneer je op de lange termijn anders gaat leven. Dit betekent dus een verandering van je levensstijl voor de rest van je leven. Je verliest dan niet alleen gewicht in een gezond tempo, je lichaam wordt er ook nog eens gezonder van. Doordat je wekelijks een halve tot een hele kilo zal verliezen, duurt het langer voordat je je streefgewicht bereikt hebt. Je streefgewicht zou echter van ondergeschikt belang moeten zijn. Je verandert je levensstijl omdat je gezond wilt worden en blijven. Een gezond eetpatroon draagt bij aan een gezond lichaam.

Hoe ziet een gezonde levensstijl eruit?
Het belangrijkst is een gezond eetpatroon. Een gezond eetpatroon bestaat uit veel groenten, peulvruchten en fruit. Snelle koolhydraten, dierlijke eiwitten en slechte vetten kun je het beste zo veel mogelijk vermijden. Daarnaast speelt bewegen een belangrijke rol. Een actieve levensstijl waarbij je beweging zo veel mogelijk in dagelijks leven integreert is altijd een goede zaak. Met regelmaat matig intensief bewegen is beter dan fanatiek sporten. Het is aan te raden om drie keer per week minimaal twintig minuten te wandelen. Fietsen en zwemmen zijn ook goede activiteiten.

  • Gezond Eten, Gezond Leven!
    Gezond Eten, Gezond Leven!
    De Okinawa Lifestyle! Download de GRATIS OKINAWA BOODSCHAPPEN LIJST hier!

Conclusie over diëten
Diëten zijn ongezond, omdat ze eenzijdig zijn en omdat ze het accent leggen op de verkeerde dingen. Diëten beschadigen je lichaam en maken je ziek. Je leert geen nieuw eetpatroon, maar bent enkel gefocust op een (snel) resultaat op de weegschaal. Wanneer je blijvend en op een gezonde manier gewicht wilt verliezen, kun je beter een gezonde levensstijl kiezen die je je leven lang vol kunt houden.

Met een gezonde levensstijl krijg je niet alleen een slank lichaam, maar ook een gezond lichaam dat langer meegaat!

Leave a comment