Een eiwitrijk dieet? Doe het je lichaam niet aan!
Eiwitrijke diëten zijn erg populair. En dat is ook niet zo gek: eiwitrijke diëten zorgen voor snel gewichtsverlies en zijn makkelijk vol te houden. Dat klinkt allemaal mooi, totdat je je gaat verdiepen in de nadelige gevolgen van een dergelijk dieet voor je lichaam. Ik zal je uitleggen waarom een eiwitrijk dieet ongezond is en wat je dan wel moet eten om op een gezonde manier gewicht te verliezen.
Wij zien heel veel dieten de revu passeren. Deze varieren van gezond naar extreem ongezond. We beschouwen de dieten met instant puddinkjes en shakes als zeer ongezond en zeer ongewenst. Andere dieten zoals bijvoorbeeld het Paleo dieet beschouwen we al als een gezondere keuze. Wel zijn er een paar zaken waarvan we denken dat dit net even iets beter en dus gezonder kan. Net als dat het voedingcentrum niet aan lijkt te durven om bepaalde voedingsmiddelen van het menu te halen, lijkt men bij het Paleo Dieet het ook niet aan te durven om ‘Rood vlees’ gerechten zoals spare ribs e.d. van de lijst te schrappen. Daarnaast wordt Soja onterecht volledig verbannen. Dit betekent niet dat je per se alle dierlijke eiwitten hoeft te verbannen en volledig op soja producten over zou moeten stappen. Naar mijn idee is het wel van belang om het volledige verhaal te vertellen over eiwitten en aan iedereen dan zelf de keuze te geven in welke mate men de meest gezonde keuze neemt.  (bron)

 

  • GEEN EIWITDIETEN MEER!

    AFVALLEN IS NIET ALLEEN GEZONDER ETEN, MAAR OOK EEN GEZONDE MINDSET. MET DIT E-BOOK KOM JE HELEMAAL IN DE JUISTE FLOW! ZONDER ONGEZONDE EIWITDIETEN WAAR WE DAGELIJKS MEE GEBOMBARDEERD WORDEN!

    GEEN EIWITDIETEN MEER!

De kenmerken van eiwitrijke diëten
Bij eiwitrijke diëten wordt er aangeraden veel eiwitten te eten. Vlees, zuivel en eieren spelen binnen deze diëten vaak een hoofdrol en mogen vrijwel onbeperkt gegeten worden. Deze dierlijke eiwitten zorgen voor een snel resultaat. Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel waardoor je geen honger hebt en het dieet makkelijk vol zult houden. Bovendien wordt er veel vet verbrand waardoor je snel gewicht zult verliezen. Een snel resultaat zal je ook motiveren om het dieet vol te houden.

Eiwit-shakes
Er zijn in de supermarkt en bij diverse drogisterijen verschillende diëten op basis van eiwit-shakes verkrijgbaar. Een dergelijk dieet is echt funest voor je lichaam en ten zeerste af te raden. Naast het feit dat deze shakes een bron zijn van slechte eiwitten, is het een crashdieet waarmee je je lichaam schade toebrengt. Wanneer je alleen leeft op eiwit-shakes, krijgt je lichaam veel te weinig calorieën binnen. Het is een mythe dat je om af te vallen minder calorieën moet eten. Niet hoeveel calorieën je eet is belangrijk, het gaat om hoe je de calorieën invult. Wanneer je te weinig calorieën eet, ontneem je je lichaam de brandstof die het nodig heeft om te functioneren. Waarom zou je dat je lichaam aandoen?!

Dierlijke eiwitten vergroten de kans op verschillende ziektes
Het eten van dierlijke eiwitten verhoogt de kans op kanker. In de darmen komen bij de vertering van deze eiwitten stoffen vrij die kanker kunnen veroorzaken. Dierlijke eiwitten worden ook in verband gebracht met andere vormen van kanker zoals borstkanker. Daarnaast zijn deze eiwitten ook zeer belastend voor de nieren en de lever. Het eten van dierlijke eiwitten bevordert ook de kans op botontkalking waardoor je makkelijker botten breekt. Tot slot klonteren eiwitten ook samen in onze hersencellen waardoor je een grotere kans hebt op de ziekte van Alzheimer en Parkinson.

Eiwitten versnellen de veroudering
Eiwitten zijn essentiële bouwstoffen voor de cellen in ons lichaam. Ze zetten de cellen aan tot vernieuwing en herstel. Uit onderzoek is echter gebleken dat eten van minder eiwitten juist zorgt voor een langzamere veroudering van het lichaam. Neem de inwoners van het Japanse Okinawa als voorbeeld. Zij eten heel weinig eiwitten en de eiwitten die zij eten komen voornamelijk uit plantaardige bronnen. De inwoners van Okinawa worden gemiddeld gezien het oudst van de wereld. Ook in studies naar de afremming van eiwitten bij dieren blijkt dat deze ouder worden dan soortgenoten die wel eiwitten binnenkrijgen.

Zijn eiwitten dan alleen maar ongezond?
Dierlijke eiwitten zijn ongezonder dan plantaardige eiwitten. Plantaardige eiwitten bevatten namelijk minder methionine, het aminozuur dat ervoor zorgt dat onze lichaamscellen verouderen. Het wordt daarom aangeraden om zo min mogelijk dierlijke eiwitten te eten. Er zijn echter gradaties waarin eiwitten ingedeeld kunnen worden van zeer verstandig (1) tot zeer slecht (4).

Categorie 4: zeer slechte keuze voor de gezondheid
Eiwitten in deze categorie bevatten veel methionine en zwavelhoudende zuren. Deze producten kan je het beste zo min mogelijk eten. Onder deze categorie valt rood vlees: vlees van het varken, het rund, het schaap en het paard.

Categorie 3: minder slechte keuze voor de gezondheid
Binnen deze categorie vallen wit vlees en gevogelte zoals kip, kalkoen en eend. Het eten van deze producten is beduidend minder slecht dan het eten van rood vlees, maar het is mogelijk om een nog beter alternatief te kiezen.

Categorie 2: minst slechte keuze voor de gezondheid
Vette vis zoals zalm, makreel, haring, ansjovis en sardines zijn een uitstekende keuze wanneer je wilt profiteren van de gezondheidsvoordelen van dierlijke eiwitten. Je hoeft deze producten echter slechts met mate te eten, dus enkele porties per week zijn voldoende.

Categorie 1: meest verstandige keuze voor de gezondheid
Peulvruchten zijn een goede bron van plantaardige eiwitten. Binnen deze categorie vallen, bruine bonen, witte bonen, zwarte bonen, kapucijners, borlotti (kievitsbonen), limabonen, kikkererwten, linzen, kidneybonen en sojabonen. Sperziebonen, snijbonen, doperwten, peultjes, sugarsnaps en kousenband worden tot de groenten gerekend. Bewerkte peulvruchten zijn ook ideale vleesvervangers. Probeer eens tofoe, tempeh, miso en natto in plaats van vlees.

Helemaal geen vlees meer eten?
Het wordt afgeraden om helemaal geen vlees en vis meer te eten. Vlees en vis bevatten namelijk ook voedingsstoffen die ons lichaam wel nodig heeft zoals ijzer, zink en vitamine B12. Voor vitamine B12 zijn wij volledig afhankelijk van dierlijke producten zoals vlees, vis en eieren. Wij eten over het algemeen echter veel meer vlees dan nodig is. Voor een goede gezondheid is het aan te raden om wekelijks slechts enkele porties dierlijke eiwitten uit categorie 2 of 3 te nuttigen. Categorie 4 dien je zoveel mogelijk te vermijden. Vlees kan je prima vervangen door producten uit categorie 1.

De waarheid over zuivelproducten
Het is ons (letterlijk) met de paplepel ingegoten dat zuivelproducten gezond zijn. Melk zou een onmisbaar element in ons voedingspatroon zijn vanwege de hoeveelheid calcium die het levert. Zuivelproducten zoals koemelk en yoghurt bevatten echter net als vlees een hoog methionine-gehalte en zijn helemaal niet zo gezond! Je kunt deze producten beter vervangen door vergelijkbare producten op basis van sojabonen. Deze bevatten van nature ook calcium, dus je hoeft niet bang te zijn voor een tekort wanneer je zuivelproducten laat staan. De inwoners van Okinawa drinken ook geen zuivel!

Kaas is (met mate) toegestaan
Kaas is een zuivelproduct dat wel met mate gegeten mag worden. Kaas bevat namelijk vitamine K, een vitamine met een positieve invloed op het hart en de bloedvaten. Bovendien houden bacteriën in kaas de darmflora gezond. In het geval van kaas wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen.

Eieren zorgen niet voor een te hoog cholesterol
Zuivel wordt ten onrechte opgehemeld, eieren worden ten onrechte onderuitgehaald. Het eten van eieren heeft nauwelijks invloed op ons cholesterolgehalte en verhoogt ook niet de kans op hart- en vaatziekten. Vanwege de dierlijke eiwitten wordt het wel aangeraden om het eten van eieren te beperken. Enkele eieren per week zijn voldoende.

Gewicht verliezen? Verander je levensstijl!
Tijdelijke diëten zijn nooit de oplossing om blijvend gewicht te verliezen. Om een gezond gewicht te bereiken en te behouden, moet je een andere levensstijl kiezen. Deze levensstijl is niet tijdelijk, maar een nieuwe stijl voor het leven. Een gezond voedingspatroon bestaat uit veel groente, fruit en peulvruchten en een beperking van dierlijke eiwitten, snelle koolhydraten en slechte vetten. In andere artikelen op deze site kun je daar meer over lezen.

Conclusie over eiwitrijke diëten
Eiwitrijke diëten zijn zeer slecht voor de gezondheid, omdat deze het eten van te veel dierlijke eiwitten aanmoedigt. Deze dierlijke eiwitten zijn de oorzaak van verschillende ziektes zoals nierziekten, kanker en de ziekte van Alzheimer. Bovendien bevordert het aminozuur methionine de veroudering, waardoor je simpelweg sneller veroudert en korter leeft. Een eiwitrijk dieet in de vorm van shakes levert te weinig calorieën, waardoor je gewoon roofbouw op je lichaam pleegt. Een eiwitrijk dieet is iets wat je je lichaam echt niet aan moet doen.

Hoe moet het dan wel?
Plantaardige eiwitten zijn een belangrijk element in een gezonde levensstijl. Een gezonde levensstijl leidt tot blijvend gewichtsverlies. Eet met mate dierlijke eiwitten afkomstig van wit vlees, gevogelte en vis. Bij voorkeur eet je veel plantaardige eiwitten afkomstig uit peulvruchten. Vlees en zuivel kun je het best vervangen door bewerkte peulvruchten zoals bruine bonen, kikkererwten, linzen, doperwten,  soja(bonen) . Sojabonen worden ook verwerkt in tofoe, tempeh, miso en natto.  Eiwitten vindt je ook veel in zeewier en dat is goed nieuws als je sushi fan bent!   Daarnaast vindt je veel eiwitten in de volgende groenten: spinazie, veldsla, boerenkool
bloemkool,broccoli, spruitjes en zoete aardappel. Zoete aardappel is een groeten die op Okinawa heel veel gegeten wordt.

Wanneer je vlees niet kunt laten staan, dan kun je het beste zoveel mogelijk wit vlees (gevogelte zoals kip en kalkoen) en nog liever alleen vis eten. Vis zit trouwens vol met Omega 3 vetzuren.  De Omega 3 vetzuren zijn onder andere weer goed voor de ontwikkeling van onze hersenen en ons gezichtsvermogen.

 

 

  • GEEN EIWITDIETEN MEER!

    AFVALLEN IS NIET ALLEEN GEZONDER ETEN, MAAR OOK EEN GEZONDE MINDSET. MET DIT E-BOOK KOM JE HELEMAAL IN DE JUISTE FLOW! ZONDER ONGEZONDE EIWITDIETEN WAAR WE DAGELIJKS MEE GEBOMBARDEERD WORDEN!

    GEEN EIWITDIETEN MEER!

Leave a comment