Gewichtsverlies, lagere bloedsuiker gehaltes en een verlaagd risico op hartziekte. Dit zijn enkele voordelen die havermout met zich meebrengt. Havermout zit vol met vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Havermout is een graansoort en bevat dus veel koolhydraten. Maar in een koolhydraatarm dieet is het juist handig om wél havermout te eten.

Waarom?

Havermout bevat inderdaad, net als alle andere granen, erg veel koolhydraten. De onbewerkte havermout bestaat voor ongeveer 66% uit koolhydraten, voor 17% uit eiwitten, voor 7% uit vet en 10% uit vezels. Eén portie havermout (ongeveer 30 gram) bevat 117 calorieën. (bron) Maar je lichaam heeft wel koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Je kan daarom gerust havermout eten, ook heeft havermout veel voordelen: het verlaagt je cholesterol, het verlaagt je bloedsuiker gehalte, het helpt jou met afvallen, het helpt bij constipatie, het helpt bij astma, het helpt bij huidproblemen én het is gluten vrij. Maar om bij het begin te beginnen is het handig om te weten wát haver nou precies en wat het verschil is tussen haver en havermout.

Wat is haver(mout)?

Haver (Avena Sativa) behoort tot de grasfamilie van planten (poaceae) en wordt omschreven als een graankorrel. Vrijwel alle haver die in supermarkten beschikbaar is, is in verschillende mate verwerkt. De minimale verwerking omvat meestal het schoonmaken en het pellen van de graankorrels. Hierna worden ze meestal “hele havervlokken” of “grutten” genoemd. Hierna kan het nog verder verwerkt worden om de uiteindelijke haverproducten te produceren. Het duurt heel lang om haver korrels (haver grutten) te koken: bijna een uur! Gelukkig zijn er een aantal verschillende manier waarop haver verwerkt wordt, die een minder lange kook tijd hebben. Ze hebben allemaal verschillende namen: haver vlokken, gebroken vlokken en havermout.

Met haver en havermout wordt dus niet hetzelfde bedoeld, havermout is simpelweg de benaming voor de manier waarop de haver is verwerkt.

Gebroken Haver

Gebroken haver (steel-cut oats) zijn de haver korrels (haver grutten) die in twee tot drie stukken zijn gesneden. Doordat ze in meerdere stukjes zijn gesneden, hoeven ze minder lang te koken dan de haver grutten. Het duurt ongeveer 25-30 minuten om gebroken haver te koken.

Haver Vlokken

Havervlokken (old fashioned oats) ontstaan wanneer de gebroken haver wordt gestoomd en gerold in de vorm van vlokken. Door dit proces blijft de haver langer goed en hoeven ze niet zo lang te koken.

Havermout

Door de haver dunner te rollen en langer te stomen, ontstaat havermout (quick/rolled oats). Deze vorm van haver is nog steeds even gezond, maar kookt veel sneller! Havermout is binnen een paar minuutjes gaar.

Instant Havermout

Je zal misschien ook al eens instant of kant en klare havermout zijn tegen gekomen. Vaak bevatten deze soorten havermout veel toegevoegde suikers en dergelijke om het langer houdbaar te maken. Controleer daarom altijd de ingrediëntenlijst voordat je iets koopt.

  • Wil jij elke week GRATIS Recepten ontvangen?!
    Wil jij elke week GRATIS Recepten ontvangen?!
    Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang o.a. heerlijke havermout ontbijt recepten!

Havermout Verlaagt Cholesterol

Uit vele onderzoeken is gebleken dat de bèta-glucaan vezel in havermout helpt bij het verlagen van LDL cholesterol (bron). Oxidatie van LDL cholesterol leidt tot progressie van hartziekten. Deze “slechte” vorm van cholesterol zorgt voor ontstekingen in de slagaders, beschadigt weefsels en kan het risico op beroertes en een hartaanval verhogen. Dit is natuurlijk geen pretje! De bèta-glucaan samen met de antioxidanten en de vitaminen (C) voorkomen de LDL cholesterol oxidatie. Dus naast dat havermout jou zal helpen met afvallen is het ook nog eens heel erg goed voor je lichaam!

Bèta-glucaan lost op in water en vormt een dik papje in de maag. Naast het feit dat Bèta-glucaan de cholesterol gehaltes verlaagt, verlaagt het ook het bloedsuiker gehalte. Ook zorgt de bèta-glucaan vezel ervoor dat je je langer vol voelt en dus minder honger krijgt gedurende de dag. Verder zorgt deze gezonde vezel voor de natuurlijke ontwikkeling van de goede bacteriën die zorgen voor een gezonde spijsvertering.

Havermout Verlaagt het Bloedsuiker Gehalte

1.2 miljoen (!) Nederlanders hebben diabetes en er komen elke week 1.000 bij. Ook weten 250.000 Nederlanders niet dat zij diabetes hebben en 9 op 10 mensen hebben Diabetes type 2. (bron) Type 2 diabetes is dus een veel voorkomende ziekte en wordt gekenmerkt door aanzienlijk verhoogde bloedsuikers. Dit komt doordat het lichaam te weinig van het hormoon insuline produceert. Vaak reageert het lichaam ook niet meer goed op insuline of maakt het helemaal geen insuline meer aan. Insuline is nodig voor de regulatie van de bloedsuikerspiegel.

Havermout kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen, vooral bij mensen met overgewicht of type 2 diabetes. (bron & bron) Ook kan havermout de insulinegevoeligheid verbeteren. Dit komt voornamelijk doordat de bèta-glucaan het dikke papje vormt, die ervoor zorgt dat de opname van glucose in het lichaam wordt vertraagt.

Havermout helpt jou met Afvallen

Zoals eerder al aangehaald, is havermout heel erg vullend en zal je langer een vol gevoel hebben. Doordat je langer een vol gevoel hebt, zal je minder calorieën eten en dit resulteert zich in het verliezen van gewicht. (bron) Ook zorgt bèta-glucaan ervoor dat de peptide afgifte in de darmen wordt bevorderd. (bron) Deze hormoon is een verzadigingshormoon en wordt geproduceerd als reactie op voedsel. Deze hormoon zorgt voor een verminderde calorie-inname en kan het risico op overgewicht/obesitas verminderen.

Havermout helpt bij Constipatie

Heb jij wel eens last gehad van constipatie? Dan is havermout het antwoord! Waarschijnlijk heb je al vaker gehoord dat je meer vezels moet eten als je hier last van hebt. Vaak hebben oudere mensen erg veel last van constipatie en een onregelmatige stoelgang. Ze gebruiken dan laxeermiddelen om dit te verlichten. Al hoewel deze heel effectief zijn, worden ze ook geassocieerd met een verminderde kwaliteit van leven. (bron) Meerdere onderzoeken tonen aan dat havermout kan helpen bij constipatie. Uit een onderzoek waar 30 oudere patiënten, die last hadden van constipatie, 12 weken lang veel havermout aten, is gebleken dat 59% na het onderzoek kon stoppen met laxeermiddelen.  (bron)

Havermout helpt bij Astma

In totaal zijn er ruim 610.000 mensen in Nederland met astma. Hiervan zijn er ongeveer 100.000 kinderen. Ook zijn er meer vrouwen dan mannen met deze ziekte. (bron) Astma is de meest voorkomende chronische ziekte bij kinderen. Het is een blijvende ontsteking in de longen en luchtwegen en brengt veel klachten met zich mee. De meeste kinderen ervaren de symptomen van herhaaldelijk hoesten, een piepende ademhaling en kortademigheid. Uit een onderzoek is gebleken dat het voeren van havermout aan kinderen vóór de leeftijd van 6 maanden, is gekoppeld aan een verminderd risico op astma. (bron)

Mooie Huid met Havermout

Naast alle gezondheidsvoordelen van havermout voor binnen in het lichaam, heeft havermout ook voordelen voor de buitenkant van het lichaam! Havermout is vaker te vinden in huidverzorgingsproducten onder de naam “colloïdale havermout”. Havermout wordt al eeuwenlang gebruikt bij de behandeling van jeuk en irritatie bij verschillende huidaandoeningen. Havermout kan bijvoorbeeld de vervelende symptomen van eczeem verbeteren. Natuurlijk geldt dit alleen voor havermout die op de huid gesmeerd wordt, niet voor de havermout die wordt gegeten. (bron)

Havermout Glutenvrij

Pure havermout is glutenvrij en veilig voor de meeste mensen met glutenintolerantie. Echter is haver vaak verontreinigd met gluten, omdat ze soms worden verwerkt in dezelfde fabriek als waar granen worden verwerkt die wel gluten bevatten. Heb jij last van gluten intolerantie? Controleer dan of het gecertificeerde glutenvrij labeltje op de verpakking staat.

Waarom zou je dus geen havermout eten?! Havermout bevat geen gluten, het helpt je met afvallen, het verlaagt je cholesterol- en bloedsuiker gehalte, het is een wondermiddel voor constipatie en astma en huidproblemen. Dus met deze voordelen wil je havermout (bijna) elke dag eten! Hou er wel rekening mee dat havermout wel erg veel koolhydraten bevat, dus eet er niet té veel van. 30-40 gram per dag is goed voor je.

Ben jij ook net zo enthousiast over havermout als wij?
Probeer dan eens het Okinawa Havermout Ontbijt Cocosnoot Aardbei of de Okinawa Havermout Rozijnen Cashews.

Leave a comment