Ontdek de gezondheidsvoordelen van knoflook
Knoflook is al generaties lang een onmisbaar onderdeel van de mediterrane keuken. De afgelopen decennia zijn we ook in Nederland steeds meer knoflook gaan gebruiken en dat is een goede zaak: knoflook heeft een medicinale werking. Ik zal je uitleggen wat de positieve invloed is van knoflook op ons lichaam en hoe je hier optimaal van kunt profiteren.

Voedingsmiddel of medicijn?
Knoflook wordt door ons vooral gebruikt als smaakmaker in hoofdmaaltijden, sauzen en salades. In het verre verleden werd het echter gegeten vanwege zijn medicinale werking. Onze verre voorouders kenden onder andere al de antibacteriële werking en gebruikten het om infecties te bestrijden. Langzaam maar zeker is de medicinale werking een beetje op de achtergrond geraakt. En dat is jammer, want het is zo goed voor je! Voordat ik alle gezondheidsvoordelen uit te doeken doe, zal ik eerst de samenstelling van de knoflook bespreken.

De samenstelling
Knoflook is een bolgewas uit de lookfamilie, net als de ui. Het bevat de vitamines A, C en B6 en de mineralen kalium, calcium, magnesium en ijzer. Knoflook bevat ook allicine, een stof die verantwoordelijk wordt geacht voor de vele gezonde eigenschappen van knoflook. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar deze gezondheidsvoordelen.

Knoflook is goed voor het hart en de bloedvaten
De voedingsstoffen in knoflook zorgen ervoor dat de bloeddruk wordt verlaagd, het bloed minder snel stolt, er geen bloedklontjes ontstaan, het LDL-cholesterol wordt verlaagd (en het gezonde HDL-cholesterol wordt verhoogd) en de hechting van plaque aan de binnenzijde van de aderen wordt voorkomen. De hoge concentratie van de aanwezige vitamines en mineralen zijn hiervoor verantwoordelijk. Op deze manier werkt het preventief tegen hart- en vaatziekten zoals een hartinfarct en beroertes. Uit onderzoek blijkt echter dat het niet alleen preventief werkt. Ook mensen die al last hebben van hart- en vaatziekten zoals een hoge bloeddruk hebben baat bij het eten van knoflook.

Knoflook in de strijd tegen diabetes type 2
Wetenschappelijk onderzoek heeft ook aangetoond dat knoflook helpt bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel. Bij gezonde mensen helpt het daardoor de ontwikkeling van diabetes type 2 te voorkomen. Naast de preventieve werking tegen diabetes type 2 zijn er onderzoeken die aantonen dat het ook de symptomen vermindert bij mensen die al diabetes type 2 hebben. Bij mensen met diabetes type 2 werkt het dus als een natuurlijk medicijn.

Knoflook werkt ontstekingsremmend
Vanwege de allicine in knoflook wordt dit weleens de penicilline van de armen genoemd. Samen met de grote hoeveelheid vitamines A en C die ook bekend staan als antioxidanten, gaat knoflook de strijd aan met ziektekiemen. Deze voedingsstoffen pakken de vrije radicalen aan die onze lichaamscellen aanvallen en ontstekingen veroorzaken. Op die manier is het een natuurlijk medicijn tegen griep en verkoudheid.

Knoflook werkt tegen kanker
Er is een theorie die ervan uitgaat dat kanker ontstaat door ontstekingen in het lichaam die worden veroorzaakt door vrije radicalen. Doordat antioxidanten de strijd aangaan met deze vrije radicalen, kan knoflook de bron van kanker uitschakelen. Er wordt nog veelvuldig onderzoek gedaan naar deze theorie en de positieve invloed van allicine en antioxidanten op het voorkomen van verschillende vormen van kanker. De eerste resultaten zijn echter veelbelovend.

Hoe eet je knoflook?
Om van alle gezondheidsvoordelen te profiteren, kun je de knoflook het best rauw eten. Het is daarmee een goede toevoeging voor salades. Rauw is het echter erg scherp van smaak. Je kunt het ook erg goed verwerken in (roerbak)gerechten. Er wordt vaak geadviseerd in recepten om de knoflook direct met de uien mee te fruiten, maar het is lekkerder om de hem later tijdens het kookproces geperst of gesnipperd toe te voegen. Zo blijven er ook meer voedingsstoffen behouden. Naast de verse variant kan je ook kiezen voor knoflookpoeder of knoflookvlokken.

Hoe bewaar je knoflook?
Je herkent goede, verse knoflook aan de stevigheid wanneer je er zacht in knijpt. De knoflookbol mag niet te zacht zijn en mag geen plekjes vertonen. Je kunt hem het best bewaren op een donkere, koele plek. Zorg dat er voldoende lucht bij kan komen, dus bewaar hem niet in een afgesloten pot. Bewaar de knoflookbol nooit in de koelkast. De koelkast is te vochtig. Een volledige bol kan je maximaal twee maanden bewaren. Als je de bol hebt aangebroken zijn de tenen maximaal tien dagen houdbaar. Je kunt er ook voor kiezen om de knoflooktenen schoon te maken en deze heel of gesnipperd in de vriezer te bewaren. In de vriezer blijft hij ongeveer drie maanden goed.

Hoeveel mag je per dag eten?
Knoflook heeft heel veel goede eigenschappen, maar deze eigenschappen kunnen zich tegen je keren wanneer je er te veel van eet. Wanneer je enkel grote hoeveelheden zou eten, kan de allicine je bloedcellen en bloedvaten beschadigen. Dit is ook de reden waarom rauwe knoflook voor honden en katten giftig is. Het goede nieuws is dat je wel héél erg je best moet doen om te veel binnen te krijgen. Je kunt het rustig op dagelijkse basis als smaakmaker toevoegen aan gerechten om van alle gezondheidsvoordelen te profiteren. Vanwege het antistollingseffect, kan je het gebruik in de week voorafgaand aan een operatie of bevalling beter minderen.

De geur van knoflook
Knoflook wordt in de overlevering gebruikt om vampiers, heksen en duivels te weren. En dat is niet voor niets: hij staat bekend om zijn indringende geur. De zwavelverbindingen zijn verantwoordelijk voor een stinkende adem en een scherpe lichaamsgeur. Deze zwavelverbindingen kunnen namelijk niet door het lichaam verteerd worden. De stinkende adem wordt veroorzaakt door de gassen die vrijkomen in ons spijsverteringskanaal en de enzymen in onze mond die reageren op de zwavelverbindingen. Om deze geur te verminderen kun je na het eten verse, rauwe groenten of vers fruit eten. Tegen de zwavelverbindingen die via het zweet ons lichaam verlaten, is weinig te doen. Muggen houden ook niet zo van die geur, dus dat is dan weer in je voordeel.

Conclusie
Knoflook is niet alleen een perfecte smaakmaker, maar is met zijn gezondheidsvoordelen ook een natuurlijk medicijn. De vitamines, mineralen en antioxidanten werken preventief tegen hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Onderzoek wijst uit dat het zelfs helend kan werken wanneer je al met een van deze welvaartsziekten te maken hebt. De allicine staat al sinds mensenheugenis bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen waarmee het helpt tegen griep en verkoudheid. Vanwege de ontstekingsremmende werking kan het ook preventief werken tegen kanker. In grote hoeveelheden is het giftig, maar wanneer je het in normale porties als smaakmaker gebruikt profiteer je enkel van de positieve eigenschappen. De geur moet je daarbij dan maar voor lief nemen. Als je samen met je partner knoflook eet, hebben enkel de muggen er last van!

Leave a comment