Alles wat je moet weten over komkommers
Komkommers bestaan voor 95% uit water, maar er zitten ook een aantal belangrijke voedingsstoffen in de komkommer. Komkommers bevatten vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B11 (foliumzuur), B12, C, E en K. De mineralen natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, jodium, magnesium, koper, selenium en zink zijn ook in meer of mindere mate aanwezig. Daarnaast bevatten komkommers veel vezels en polyfenolen.

Komkommers hydrateren het lichaam
Een komkommer bestaat voornamelijk uit water. Je zou denken dat komkommers daarmee weinig bijdragen aan het lichaam, maar het vocht in de komkommer heeft een belangrijke functie. Het vocht helpt gif- en afvalstoffen in het lichaam af te voeren. Bovendien is de komkommer ideaal voor mensen die het lastig vinden op een dag voldoende te drinken.

De kracht van de komkommer zit in de schil
Wanneer je komkommers eet, moet je deze niet schillen. Even wassen onder de kraan volstaat. De kracht van de komkommer bevindt zich voornamelijk in de schil, dus het is zonde om de schil weg te gooien. In de schil bevinden zich namelijk de vitamines, mineralen en voedingsvezels.

Komkommers zijn de ideale snack
Komkommers bevatten zeer weinig calorieën, 100 gram komkommer levert slechts 13 calorieën. Door de grote hoeveelheid vocht en voedingsvezels, vullen komkommers echter goed waardoor je snel verzadigd raakt. Bovendien bevatten komkommers weinig suikers en koolhydraten. Dit maakt komkommers de ideale gezonde snack!

Komkommers verzachten
We kennen allemaal de verzachtende eigenschappen van de komkommer voor de huid. Wanneer je de huid verbrand hebt in de zon, kunnen schijfjes komkommer de pijn verzachten. Wist je dat dit ook voor de binnenkant van je lichaam geldt? Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van zuurbranden, kun je de beschadigde slijmvliezen verzorgen door een komkommer te eten.

Komkommers ondersteunen de spijsvertering
De vezels en het water in de komkommer zorgen ook voor een goede spijsvertering. De darmwerking wordt gestimuleerd waardoor mensen die komkommers eten minder last hebben van obstipatie.

Komkommers zijn goed voor hart en bloedvaten
Het kalium, de magnesium en de vezels in de komkommer helpen het lichaam te beschermen tegen hart- en vaatziekten. De mineralen ondersteunen een gezond hart en vaatstelsel, een gezond hartritme en een goede bloeddruk. Samen met de vezels zorgen ze ook voor een gezond cholesterolgehalte.

De komkommer bevat antioxidanten
Komkommers bevatten antioxidanten zoals vitamine C en polyfenolen. Antioxidanten staan er om bekend dat zij het lichaam beschermen tegen kanker, ontstekingen remmen en veroudering vertragen.

Hoeveel komkommers mag je per dag eten?
Komkommers kan je vanwege de lage calorische waarde en de positieve eigenschappen onbeperkt eten. Het eten van komkommers is sterk aan te raden binnen een koolhydraatarm dieet.

Samengevat
Komkommers bestaan voornamelijk uit vocht, maar het schilletje bevat een aantal effectieve voedingsstoffen waar we van kunnen profiteren. De voedingsvezels in de komkommer zorgen samen met het vocht voor een snelle verzadiging terwijl er weinig calorieën geleverd worden. Bovendien helpt het vocht gif- en afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen. De vitamines, mineralen en antioxidanten in de komkommer zijn goed voor het hart en de bloedvaten, ondersteunen de spijsvertering en beschermen het lichaam tegen slechte invloeden van buitenaf.

Leave a comment