OkinawaDe afgelopen honderd jaar is onze wereld in razend tempo veranderd. Onze gemiddelde levensverwachting is flink gestegen. Voor een deel komt dit omdat de kindersterfte flink is afgenomen. Voor een ander deel komt dit omdat we ook echt ouder worden. Onze medische zorg is ook flink verbeterd ten opzichte van 100 jaar geleden. Onze technologie wordt steeds beter en we zijn ook werkelijk in staat mensen langer te laten leven.

 

Ondanks al die verbeterde technologie en betere zorg, vlakt de stijging van de gemiddelde levensverwachting wel af. Het laatste ouderdomsrecord werd voor het laatst gevestigd in 1997 door Jeanne-Louis Calment. Sindsdien zijn er geen officiële recordhouders meer geweest. Het lijkt erop dat de maximale leeftijd ongeveer rond de 120 ligt.  Eigenlijk worden we niet echt veel ouder en er zijn zelfs signalen dat de gemiddelde levensverwachting zelfs gaat afnemen.  We hebben alle technologie in huis om onze levens te verlengen, maar helaas zien we dit niet direct terug in onze gemiddelde levensverwachting.

Helaas is de kwaliteit van onze voeding de afgelopen 100 jaar er niet beter op geworden.  Eigenlijk is de kwaliteit van onze voeding juist slechter geworden.  We zijn steeds meer fabrieksmatige voeding gaan eten, minder gaan bewegen en we leven in een stressvollere maatschappij  en dat draagt allemaal niet echt bij aan een langere levensduur. Het aantal mensen met overgewicht in het westen is explosief gestegen. In ons land heeft ongeveer de helft van de bevolking last van overgewicht. Uiteindelijk leidt overgewicht weer tot allerlei andere klachten, zoals onder andere Diabetes 2, hart- en vaatziekten, kanker en rugklachten. Uiteindelijk leven we korter doordat we slechter zijn gaan eten.  De voedingsindustrie werkt, wat dat betreft, ook niet echt lekker mee. Veel van onze voeding bevat veel suiker, zout of andere onnatuurlijke stoffen waardoor we zwaarder worden. De suikers in onze voeding werken vaak ook erg verslavend.

Wat eten betreft zouden we dus meer terug moeten gaan naar de traditionelere voeding. Op het Japanse Okinawa is men lange tijd redelijk immuun gebleven voor de westerse invloeden. Op Okinawa heeft men de hoogste levensverwachting van Japan en daardoor automatisch de hoogste levensverwachting ter wereld. Als we langer en gezonder willen blijven leven, kunnen we het beste kijken naar hoe de Okinawanen dat precies doen.

Aantal calorieen

De Okinawanen consumeren om te beginnen minder calorieën dan wij dat gewend zijn. Okinawanen eten totdat ze 80% vol zitten. Dit noemen ze “Hara Hachi Bu”.  Wij hebben meestal de neiging meer te eten dan daadwerkelijk nodig. We gebruiken ook groter servies dan de Okinawanen.  Wanneer je maag heel zwaar aan voelt na je maaltijd, dan heb je eigenlijk al te veel gegeten.  Helaas krijgen we dit signaal meestal pas als het te laat is en we al te vol zitten. Het traditionele Okinawaanse dieet ligt dus qua calorieën  aantal ongeveer 20% lager dan bij ons aanbevolen aantal calorieën. Ook uit diverse wetenschappelijke studies blijkt dat dieren die minder aten, langer leefden.  De eerste stap om langer te blijven leven is calorie restrictie! Gezien de overvloed aan voeding om ons heen zal dat behoorlijk uitdagend zijn.

Groenten en fruit

Groenten Fruit

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen, maar Okinawanen eten heel veel groenten en fruit. Gemiddeld eet een Okinawaan 10 verschillende soorten groenten en fruit per dag.  Een dieet vol groenten en fruit verminderd de kans op hart- en vaatziekten, kanker, beroertes, hoge bloeddruk en obesitas.  Door voldoende groenten en fruit te eten bescherm je je cellen tegen beschadigingen van vrije radicalen en zie je er ook nog eens jonger uit.  Groenten en fruit bevat alles wat jouw lichaam nodig heeft om gezond te blijven.  Dit mag dus absoluut niet ontbreken in een gezond dieet!

Vlees en vis

In het westen zijn wij veel meer vlees gaan eten, veel meer dan eigenlijk nog echt gezond is. Het menu op Okinawa bestaat voor ongeveer 3% uit vlees.  Traditioneel eet men daar veel meer vette vis wat veel meer Omega 3 bevat. De meeste eiwitten halen de Okinawanen voornamelijk uit Soja producten.  Van ongezond naar gezond kunnen we het beste onze eiwitten halen uit:

Rood vlees (varkensvlees/rundvlees), wit vlees (gevogelte), vis, peulvruchten / plantaardige eiwitten.

Het is niet zo dat de Okinawanen helemaal geen vlees consumeren, maar ze consumeren het in mindere mate en eten toch iets gezonder vlees zoals vis.

Zuivel

Op Okinawa wordt vrijwel geen zuivel geconsumeerd.  De meeste aziatische mensen kunnen de lactose in zuivel sowieso al moeilijk verdragen.  Het voedingscentrum wil ons ook doen geloven dat melk heel erg goed past in een gezonde lifestyle.  Helaas geeft het voedingscentrum vaker adviezen die onder consensus met de industrie zijn vastgelegd of op basis van onze ‘tradities’.  Koemelk is prima voor jonge kalfjes, maar is nooit bedoeld voor menselijke consumptie.  Melk bevat onder andere lactose, suikers en caseïne.  Het grootste deel van de wereldbevolking kan helemaal niet tegen de lactose in melk. De Caseine in melk wordt ook in verband gebracht met onder andere hartziekten, aderverkalking, diabetes mellitus type 1 en bepaalde soorten kanker.

Hele granen

Okinawa Hele Granen

Hele granen in onze voeding verlagen het risico op hart- en vaatziekten, beroertes, diabetes en kanker.  Brood is bijna niet weg te denken uit onze voeding. (Wit) Brood bestaat voornamelijk uit geraffineerde granen, waardoor de meeste gezonde eigenschappen verloren gaan. In de meeste Aziatische landen komt brood bijna niet voor op het menu.  Vaak wordt rijst meerdere keren per dag gegeten.

Hieronder volgt een overzicht van meest gezonde hele granen:

  • havermout
  • quinoa
  • zilvervliesrijst
  • bruine rijst
  • zwarte rijst
  • boekweit
  • bulgur
  • gierst

 

Zoete aardappelen

Okinawa Zoete Aardappelen

De zoete aardappel is een belangrijk onderdeel van de Okinawaanse keuken. Op Okinawa was het lange tijd moeilijk om aan rijst te komen omdat rijst daar niet goed wilde groeien. Gemiddeld eten de Okinawanen 800-900 gram zoete aardappel per dag. Meer over de zoete aardappel vindt je in dit artikel.

Ikigai

De juiste voeding is niet de enige reden waarom de Okinawanen heel oud worden. Ikigai is een Japanse traditie en betekent niet minder dan dat iedereen een doel heeft in het leven. Japanners streven naar een zo actief mogelijk leven. Het leven van een Japanner eindigt niet op hun 67ste, maar ook de oudere Japanners blijven actief in de maatschappij.  Zelfs 100 plussers op Okinawa staan nog vroeg op om op het land te werken of andere activiteiten uit te voeren.  Elke dag staat men op met een doel.  Een doel geeft zin aan het leven en een reden om langer te leven.  Een doel geeft je elke dag een reden om op te staan.  Mensen met een doel blijven langer gelukkig.

 

Leave a comment