Meer eten en toch afvallen
Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar het is toch echt waar. Het gaat niet om hoeveel calorieën je per dag naar binnen werkt, maar hoe je de calorieën invult. Wanneer je onbeperkt groenten gaat eten en dit aanvult met gezonde porties fruit en peulvruchten zal je zeker afvallen. Op een gezonde wijze en zónder hongergevoel! Ik zal je uitleggen hoe dat in elkaar zit.

Weinig eten, maar toch niet afvallen?
Wij hebben allemaal geleerd: wie gewicht wil verliezen, moet minder eten. Dus zijn we steeds minder gaan eten om gewicht te verliezen. Wie dit vaker heeft gedaan in zijn leven, kan erop rekenen dat zijn vetverbranding niet meer goed werkt. Je lichaam heeft geleerd dat er periodes van grote schaarste zijn en houdt daar rekening mee. Wanneer je weinig eet zal je lichaam op de spaarstand gaan en de vetverbranding naar beneden bijstellen. Dit doet het lichaam om te overleven, het weet niet dat jij juist gewicht wilt verliezen. Dat is voor je lichaam een tegennatuurlijk proces.

Je vetverbranding is verstoord
Doordat je vaker in je leven hebt geprobeerd om af te vallen door minder te eten, heeft jouw lichaam zich daaraan aangepast. Ook tijdens periodes waarin je niet op dieet bent, zal je lichaam vetreserves opbouwen en minder vet verbranden. Wanneer je wel op dieet bent, zal dit niet het gewenste resultaat opleveren, waardoor jij waarschijnlijk zal concluderen dat je nog steeds te veel eet en nóg minder moet gaan eten… Dat is het slechtste wat je kunt doen voor je lichaam. Je lichaam moet gevoed worden zodat het gezond kan worden en blijven. Het wordt tijd om de vicieuze cirkel te doorbreken!

Je lichaam heeft brandstof nodig
Nu is het eerst tijd voor het goede nieuws: het is mogelijk om veel te eten en toch gewicht te verliezen! Sterker nog, dit is de enige manier om op een gezonde manier gewicht te verliezen. De enige manier om overtollig vet te verbranden zonder dat je het lichaam de noodzakelijke voedingsstoffen ontneemt. Het is waar dat je meer calorieën moet verbranden dan dat je binnenkrijgt om af te vallen. Je moet echter niet onderschatten hoeveel brandstof je lichaam nodig heeft om je te laten ademen, je organen te laten werken en beweging mogelijk te maken. Als je een actieve levensstijl hebt, heeft je lichaam nog meer calorieën nodig om te kunnen functioneren.

Hoe vul je de calorieën in?
Het wordt tijd dat jij je eens niet gaat focussen op calorieën en je gewicht, maar gaat streven naar een gezond lichaam waar je oud mee kunt worden! Dit kan je niet bereiken door het volgen van een dieet, maar alleen door te kiezen voor een gezonde levensstijl. Dit is een actieve levensstijl met een gezond voedingspatroon. Een gezond voedingspatroon bestaat uit veel groente, peulvruchten en fruit. Voedingsmiddelen met dierlijke eiwitten, snelle koolhydraten en slechte vetten dien je zoveel mogelijk te beperken.

De vetverbranding stimuleren
Dus door het vele diëten is je vetverbranding als het ware lui geworden. Er is wederom goed nieuws: je kunt zelf invloed uitoefenen op je vetverbranding! Er zijn verschillende gezonde (en ongezonde) methodes om je metabolisme een boost te geven.

Sla nooit je ontbijt over
Door te ontbijten start je de motor op. Het is daarom belangrijk om goed te ontbijten. Wie niet ontbijt krijgt ook eerder trek in suikerrijke producten die niet binnen een gezond voedingspatroon passen.

Eet regelmatig
Om je vetverbranding gedurende de dag aan het werk te houden, is het belangrijk om meerdere porties per dag te eten. Denk hierbij aan drie hoofdmaaltijden en 2-3 keer per dag een gezond tussendoortje.

Bouw spierweefsel op met krachttraining
Wie zijn spieren traint door middel van krachttraining, verbrandt meer calorieën. Ook wanneer je in rust bent. Het is daarom aan te raden 2-3 keer per week aan krachttraining te doen.

Eet producten die de verbranding stimuleren
Je lichaam moet voor het ene product meer moeite doen om deze te verteren dan voor een ander product. Dit noemen wij producten met een hoge thermische waarde. Het proces van vertering zorgt daarbij ook voor een hogere verbranding. Kies daarom voor producten met veel vezels zoals verse groenten.

Eet gevarieerd
Door niet elke dag dezelfde voedingsmiddelen te eten, kan je lichaam niet wennen aan een bepaalde calorie-inname en de verbranding daarop aanpassen. Hierdoor blijft je vetverbranding actief.

Drink minimaal 2 liter water per dag
Water zorgt niet alleen voor een vol gevoel, het speelt ook een belangrijke rol bij de afvoer van gif- en afvalstoffen én het stimuleren van de vetverbranding. Drink dus veel water als je gewicht wilt verliezen.

Eet veel eiwitten
Eiwitten zorgen voor een snellere vetverbranding. Het is echter af te raden om extreem veel dierlijke eiwitten te eten vanwege het verhoogde risico op kanker en een snellere veroudering. Kies liever voor producten met plantaardige eiwitten zoals peulvruchten en ga niet overdreven veel dierlijke eiwitten naar binnen werken, hoe verleidelijk het ook is.

Stimulerende medicatie
Er is (verboden en legale) medicatie op de markt die je vetverbranding kunnen stimuleren. Het is echter zeer slecht voor je lichaam om je metabolisme chemisch te beïnvloeden. Dus waarom zou je dat je lichaam aandoen als er ook gezonde, natuurlijke alternatieven zijn?

Conclusie
Wil je op een gezonde manier afvallen? Verleg dan de focus van het tellen van calorieën naar het veranderen van je levensstijl. Kies voor een gezonde levensstijl waarin je heel veel gezonde voedingsmiddelen kunt eten, en toch af kunt vallen. Doordat je vrijwel onbeperkt groenten mag eten, zal je geen last hebben van een hongergevoel en kan je het makkelijk volhouden. Bovendien mag je meerdere keren per dag eten waardoor je niet eens tijd zal hebben om honger te krijgen. Het regelmatig eten van gezonde voedingsmiddelen, en vooral producten met een hoge thermische waarde, zal je verbranding stimuleren. Je kunt dus veel eten en zal nog afvallen ook!

Leave a comment