Nog maar twee weken geleden stapte ik uit het vliegtuig van een vakantie van twee weken op Tenerife en eindigde Nike’s Run To The Beat Halve Marathon in een redelijk goede maar niet geweldige tijd van 1 uur en 43 minuten. Nu, met twee weken fatsoenlijke training op zak, sta ik aan de start voor de uitverkochte Royal Parks Halve Marathon in het Londense Hyde Park met als doel meer dan vijf minuten voor die tijd te kloppen. . Mijn huidige PB is 1 uur en 38 minuten en ik ben ervan overtuigd dat ik het zal verslaan.
 
Ik heb eerder met Full Potential hardloopcoach Keith Anderson gesproken voor wat advies de race, dus ik weet dat ik moet mikken op 7 minuten en 45 seconden mijl voor de eerste acht mijl van de race [of 4 minuten en 50 seconden per kilometer voor 13 kilometer]. Bij het pistool ben ik weg, iets sneller rennen dan geadviseerd.
 
Alles gaat goed tot mijl vier, waar de koers een U-bocht maakt op Westminster Bridge en ik moet op de rem trappen Ik schakel de hordes omringende concurrenten niet uit – bochten zijn altijd mijn zwakte geweest. Ik kom geleidelijk weer in mijn pas en ik voel me goed op het doel tot de acht mijl. Mensen zullen je vertellen dat je dan vaak tegen de muur stoot. Ik kan bevestigen dat het waar is en verdomd vreselijk om op te starten – ik voel me verbrijzeld en mijn benen branden, net als het allerbelangrijkste deel eraan komt.
 
Anderson had het me verteld om echt tussen mijl acht en tien te focussen en deze twee mijlen af ​​te leggen in een tempo van 7 minuten en 20 seconden. Ik weet niet zeker of het de druk is van de verhoogde snelheid of gewoon dat mijn spieren het toegeven, maar mijn benen hebben er niets van – ik ga helemaal de tegenovergestelde kant op en vertraag. Ik ben niet blij met mijn 7min 57sec mijl, ik val in een mokkel en loop – de eerste keer dat ik ooit in een race heb gelopen. Ik voel me leeggelopen en sta mezelf 50 stappen toe voordat ik mezelf dwing om naar de volgende mijlpaal te rennen. Het lukt me, en dan weer lopen. Verdomme!

  Met nog drie mijl te gaan, ben ik echt mijn hoofd kwijt. Anderson had me gezegd deze laatste kilometers te gebruiken om zoveel mogelijk mensen in te halen, maar ik heb het gevoel dat mijn race voorbij is. Gelukkig liggen de hellingen achter me, dus ik besluit om gewoon te genieten van de laatste drie mijl en met de stroom mee te gaan. Ik kom over de finish met een tijd van 1 uur en 44 minuten.
 
Het is jammer dat mijn race niet volgens plan verliep – de route en de sfeer waren geweldig, maar het was duidelijk niet mijn dag. Misschien moet ik voor elke race twee weken op vakantie, of misschien volg ik het deskundige advies dat ik krijg en ga niet te snel op pad. Vreemd genoeg geef ik de voorkeur aan het geluid van de vakantie.

De Royal Park Half Marathon werd gesponsord door Nokia. Om hun nieuwste handsets te bekijken, die je toegang geven tot een hele reeks coole fitness-apps in hun Avi -winkel, ga naar nokia.co.uk

 

 

Leave a comment