Wat moet je drinken om slank en gezond te blijven?
Wist je dat een volwassen man voor meer dan 60% uit vocht bestaat? Vrouwen bestaan voor zo’n 50% uit vocht. Het drinken van voldoende vocht is van levensbelang voor ons lichaam. Wanneer we te weinig drinken kan ons lichaam niet goed functioneren. Ben je benieuwd wat je moet drinken om je lichaam slank en gezond te houden? Ik heb het voor je uitgezocht en wil deze kennis graag met je delen!

Het belang van vocht voor ons lichaam
Ons lichaam heeft dagelijks minimaal twee liter vocht nodig om drie belangrijke taken uit te kunnen voeren. Ten eerste zorgt het vocht ervoor dat afvalstoffen en gifstoffen uit ons lichaam worden verwijderd. De nieren spelen een sleutelrol bij het afvoeren van deze stoffen via de urine. Daarnaast is vocht belangrijk voor de opname van voedingsstoffen in de darmen. Tot slot speelt vocht een rol bij het op temperatuur houden van ons lichaam.

De vochtbalans herstellen
Bij het uitvoeren van bovengenoemde taken, verliest ons lichaam vocht via de urine, de ontlasting, het zweet en de ademhaling. Om goed te kunnen blijven functioneren moeten wij de vochtbalans herstellen. Dit doe je door gemiddeld 1,5 tot 2 liter per dag te drinken, maar dit is slechts een gemiddelde. Als het erg warm is buiten, wanneer je veel sport, je ziek bent of borstvoeding geeft, ligt je minimale vochtinname hoger.

Uitdroging en watervergiftiging
Wanneer je te weinig drinkt, kun je last krijgen van uitdrogingsverschijnselen. Je wordt dan suf en je lichaam gaat vocht vasthouden om niets te verspillen, waardoor je slechter gaat plassen en minder gaat zweten. De huid verliest zijn elasticiteit. Wanneer je erin knijpt, veert deze niet meer terug, maar blijft het overeind staan. Uiteindelijk zakt je bloeddruk zo erg, dat je flauwvalt. Een mens kan maximaal drie dagen overleven zonder vocht.

Er bestaat echter ook zoiets als een watervergiftiging dat je op kunt lopen door te veel water drinken. Als je meer dan 1 liter water per uur drinkt, kunnen je nieren dit niet verwerken. Er zal zich vocht ophopen in de hersenen waardoor er een gevaarlijke druk ontstaat, hierdoor kan je in coma raken en uiteindelijk zelfs overlijden.

Wat moet je drinken?
Ons lichaam werkt het best op simpel water. Water is puur en heilzaam. Veel mensen vinden water saai, maar je kunt dit ook prima drinken met een schijfje citroen, een komkommerschil of een takje munt om de smaak wat interessanter te maken. Daarnaast kun je kiezen voor thee of koffie. Zolang je deze dranken ongezoet en zonder de toevoeging van melk drinkt, passen ze prima in een levensstijl waarbij je slank en gezond blijft. Water, thee en koffie bevatten alle drie geen calorieën. Frisdranken, vruchtensappen en koolzuurhoudende dranken bevatten calorieën en zijn vanwege hun zuurgraad slecht voor het gebit.

Zwarte thee
Er zijn verschillende benamingen voor zwarte thee: ‘gewone’ thee, Engelse melange, Breakfast Tea, en thee met een vruchtensmaakje. Zwarte, groene en witte thee komen allemaal van dezelfde theeplant: Camellia sinensis, maar kennen een verschillend bewerkingsproces. Zwarte thee is het meest bewerkt, de theeblaadjes worden eerst geplukt, dan gedroogd en vervolgens geoxideerd. Thee bevat stoffen die goed voor je zijn. Uit onderzoek blijkt dat je bij drie koppen thee per dag de bloeddruk verlaagt en het risico op een beroerte kleiner wordt.

Witte thee
Witte thee wordt gemaakt van de eerste knoppen van dezelfde theeplant. Deze worden geplukt en gedroogd voordat er thee van wordt getrokken. Doordat er gebruik wordt gemaakt van de jonge knopjes, zit er in deze thee een hogere concentratie van de heilzame stoffen. Witte thee bevat onder andere krachtige antioxidanten die het immuunsysteem een flinke boost geven.

Groene thee
Groene thee zit qua gezondheidsvoordelen tussen zwarte thee en groene thee in. De theeblaadjes worden na het plukken minder bewerkt dan de blaadjes van de zwarte thee. Hierdoor bevat groene thee relatief veel voedingsstoffen en antioxidanten, maar minder dan de witte thee. Groene thee is in pure vorm verkrijgbaar, maar ook met een smaakje als munt en citroen. Jasmijnthee is een groene thee waarbij de theeblaadjes tijdens het drogen met jasmijnbloemen worden afgedekt. Hierdoor trekt de jasmijngeur en -smaak in de thee die deze een bloemig accent geven.

Kruidenthee
Kruidenthee is eigenlijk geen thee, maar een warme drank die gemaakt wordt van gedroogde kruiden, specerijen en/of vruchten. In tegenstelling tot echte thee bevat kruidenthee wel calorieën. Het is een prima alternatief voor suikerrijke frisdranken, maar als je echt goed bezig wilt zijn kun je beter kiezen voor water, thee of koffie.

Koffie
Koffiedrinken is gezond! Er is een verband gevonden tussen het drinken van koffie en een verlaging van het risico op hart- en vaatziektes, beroertes en diabetes type 2. Het is echter aan te raden het drinken van koffie te beperken tot maximaal 3 kopjes per dag. Vanwege de cafeïne in koffie kun je bij een grotere consumptie last krijgen van slaapstoornissen, hoofdpijn en angstige of nerveuze gevoelens.

Mijn conclusie over vocht en drinken
Je doet je lichaam het meeste plezier wanneer je veel water drinkt, puur of met een schijfje citroen of iets dergelijks. Thee bevat echter goede eigenschappen (antioxidanten) waardoor het drinken ervan zeker een waardevolle toevoeging kan zijn. Ook het drinken van koffie is gezond, onderzoek heeft uitgewezen dat drie koppen koffie per dag de kans op hart- en vaatziekten, beroertes en diabetes type 2 verlaagt. Het is wel belangrijk om aan thee en koffie geen suiker of melk toe te voegen. Vruchtensappen zijn niet zo gezond als fruit, ze bevatten immers geen vezels. Probeer de consumptie van frisdranken tot het minimum te beperken: ze bevatten niet alleen veel suikers en calorieën, maar zijn ook nog eens slecht voor het gebit.

Wie slank en gezond wil blijven drinkt dus water, thee en koffie!

Leave a comment