Wanneer je een drukke dag achter de rug hebt gehad op je werk, dan wil je meestal zo snel mogelijk naar huis. Als het goed is, ben je ook een beetje moe en wordt je vooral hongerig.  Onderweg kom je veel ongezonde verleidingen tegen. Alles ruikt extra lekker en laat je maag nog harder rommelen.  Als je niet goed voorbereid bent, dan is het risico extra groot dat je onderweg nog net even te veel extra calorieën mee pakt voordat je thuis nog aan je hoofdmaaltijd gaat beginnen.  Dat is uiteraard heel erg zonde, want die al die extra calorieën tellen uiteindelijk gewoon mee! Met dit artikel wil ik je wat bewuster maken van de gevolgen van verkeerde voedingskeuzes die je vaak onderweg of wanneer je haast hebt, kunt maken.

Mijn ongezonde snack voor onderweg TOP 5

Een gewaarschuwd mens telt voor 2! Daarom hebben wij onze top 5 meest ongezonde snacks voor onderweg samen gesteld. Veel mensen nuttigen deze onderweg en staan er vaak niet bij stil hoeveel extra calorieën ze dan extra consumeren.

N#5:  Zakjes chips of andere ‘kleinere snacks’

Een zakje chips is een makkelijke snelle keuze.  Zoals met alle snacks: Als je af en toe een zak chips of een chocoladereep of iets dergelijks nuttigt, dan hoeft dat niet direct een groot probleem te vormen. Helaas wordt het bij veel mensen toch al snel een gewoonte om dagelijks een of meer van deze snacks te nuttigen.  Qua calorieën aantal, kom je met een zakje chips of bijvoorbeeld een Mars reep al uit op 220 – 230 kcal . Dat lijkt misschien weinig, maar als je dit al vergelijkt met je avond maaltijd die vaak rond de 500-600 kcal ligt, dan zie je dat een zo’n snack al snel de helft van je avondmaal vormt. Mocht je op een dag 2 van deze snacks of zelfs meer nuttigen, dan heb je al 2x het aantal calorieën van je warme maaltijd binnen. Doe je dit dagelijks. Heb je een zittend beroep en doe je al weinig aan sport? Dan kunnen een paar van deze snacks ongemerkt al een hoop schade gaan veroorzaken.

N#4: Energiedrank

Qua calorieën zijn deze drankjes vergelijkbaar met de vorige snacks. Helaas komen er behalve het calorieën bombardement nog veel meer ongezonde elementen kijken bij kijken. Dit drankje bevat ook nog eens veel meer cafeïne en taurine dan gezond is!  Vooral onderweg in de auto geeft dit energiedrankje een flinke boost. Je gebrekkige slaap lijkt gecompenseerd te worden door nog even een energiedrankje achterover te slaan. Je zit stuiterend in de auto en je dag kan bijna niet meer stuk 😉 Als je dan ook nog eens ’s ochtends en ’s avonds een blikje achterover slaat, dan zit je ook alweer qua aantal calorieën weer snel op een volledige extra maaltijd. Per blikje kan het aantal calorieen al snel oplopen tot ongeveer 240 kcal De blikjes lijken helaas ook steeds groter te worden zodat je nog meer van die troep naar binnen kunt werken.  Met een beetje pech verstoor je je slaapritme nog een beetje meer zodat je in een soort visieuze  cirkel terecht komt met slaapgebrek en steeds meer calorie behoeften ’s avonds.  Persoonlijk zou ik dit drankje niet af te toe nuttigen, maar gewoon nooit.

N#3 Croissants

Deze broodjes vindt ik persoonlijk heerlijk, maar sinds ik het aantal calorieën heb gecheckt, ben ik een stuk voorzichtiger geworden met het nuttigen van croissants.  Het aantal calorieën van een gemiddelde croissant bedraagt 260 kcal. Omdat een croissantje niet zo zwaar op de maag ligt en nogal luchtig is, lijkt het niet echt een caloriebom te zijn waardoor je misschien net even te veel van deze broodjes gaat nuttigen. Al bij 2 croissants heb je al hetzelfde aantal calorieën genuttigd als je hoofdmaaltijd.  Voorzichtigheid is dus wel geboden bij het eten van croissants!

N#2: Patat met Mayonaisse

Okay… Niet heel erg verrassend, maar toch een snack waar ik wel voor wil waarschuwen.  Een patatje zonder mayonaise bevat 460 kcal en een patatje met bevat 570 kcal.  Eigenlijk bevat een bakje patat al net zoveel calorieën als een volledige gemiddelde avond maaltijd (zonder patat).  Het is daarom absoluut niet verstandig om onderweg een patatje te nemen en thuis ook nog eens de officiële hoofdmaaltijd te gaan nuttigen. Bij elkaar opgeteld allemaal kom je toch op veel te grote calorie aantallen uit en helaas niet de meest gezonde calorieën. Doe je dit heel af en toe, bijvoorbeeld 1x per maand ofzo, zul je daar niet veel van merken. Doe je dit meerdere keren per week of zelfs dagelijks, dan ga je dit uiteindelijk heel goed merken.

N#1: De wat grotere (dubbele) hamburgers 

Wanneer je deze onderweg gaat snacken, dan kan ik je afraden om verder nog iets te eten dezelfde avond, behalve groenten en fruit… Het aantal calorieën  van deze burgers lopen op tot wel een schrikbarende 900 kcal. Eigenlijk bijna 2x zoveel als je gemiddelde (gezondere) avondmaaltijd. Het lijkt me duidelijk dat je deze burgers het beste kunt mijden als je gezonder wilt leven. Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand deze burgers dagelijks onderweg nuttigt, maar zou je dit doen, dan kan ik alleen aanraden om hier direct mee te stoppen!

  • GEZOND SNACKEN VIES?!
    GEZOND SNACKEN VIES?!
    Download ons gratis boek!
    Zo snack je vooral LEKKER EN GEZOND volgens de Okinawa WAY!

Bonus: Kapsalon

Het lijkt me sterk dat iemand na het nuttigen van een kapsalon thuis ook nog eens een extra warme maaltijd gaat nuttigen. De kapsalon heeft een calorie aantal van wel 1800 kcal. Bijna 4 normale warme maaltijden bij elkaar opgeteld.  Ook al nuttig je deze kapsalon als hoofdmaaltijd, ook dan kan ik aanraden deze kapsalon liever niet te nemen of in ieder geval maximaal 1x in de 2 maanden of iets dergelijks. Kapsalon is de grootste caloriebom die je momenteel kunt kiezen. Mocht je wat kilo’s kwijt willen raken of streven naar een gezonder voedingspatroon, dan hoort deze hier zeker niet thuis.

Diepvries pizza’s

Ook deze wil ik toch nog even noemen. Wanneer je een hele dag gewerkt hebt en elke dag wat later thuis komt, dan is de verleiding uiteraard ook groot om bijvoorbeeld een kant en klare pizza te nemen die in het vriesvakje van je koelkast ligt.  Ook hierbij geldt, zo af en toe hoeft het niet zo heel erg te zijn om je te zondigen aan deze vorm van eten, vooral als de rest van jouw voedingspatroon gewoon op en top gezond is. Tel je dit op met eerder genoemde snacks, dan loopt de calorieën meter weer heel snel op. Het aantal calorieën van een diepvries pizza ligt op ongeveer 750 kcal. Een vrij stevige avondmaal dus.  Helaas ook niet echt de meest gezonde keuze.

Gezonder snacken

Hopelijk helpt dit artikel jou iets bewuster te maken hoeveel impact jouw keuzes qua voeding ‘on the go’ kunnen hebben op jouw gezondheid. Zeker als je al een lege maag hebt en geen gezondere snacks voorhanden hebt, dan ga je al snel voor de bijl. Het beste kun je ook zorgen dat je voorbereid bent op deze situaties. Je kunt bijvoorbeeld wat fruit voor onderweg meenemen of wat snacktomaatjes. Hier kun je vrij veel van eten zonder in de gevaren zone te komen. Bovendien houdt je je maag ook nog even gedeisd tot je thuis bent en uiteindelijk een fatsoenlijke maaltijd kunt bereiden.

 

Leave a comment