Is spinazie superfood?
Spinazie zit bomvol goede voedingsstoffen in hoge concentraties. Daardoor kan deze groente een grote bijdrage leveren aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van verschillende vitamines en mineralen. Honderd gram bevat 25% van de ADH vitamine B2, 29% ADH vitamine C, 22% ADH vitamine B6 en 19% ADH vitamine E. Daarnaast bevat spinazie grote hoeveelheden mangaan, magnesium, ijzer, calcium, kalium, koper en fosfor. Bovendien bevat het veel vezels en de antioxidanten luteïne, zeaxanthine en caroteen.

Superfood
Het is dus niet gek dat veel mensen spinazie als superfood beschouwen. Het eten van deze groente heeft echter ook een aantal slechte eigenschappen voor de gezondheid. Ik zal je de goede en minder goede eigenschappen van spinazie vertellen.

Spinazie is goed voor het hart en de bloedvaten
De vitamines in spinazie en de mineralen magnesium, calcium en kalium zorgen voor gezonde bloedvaten. Bovendien helpen de antioxidanten het hart en de bloedvaten te beschermen waardoor en een kleinere kans is op hartproblemen of een beroerte.

Spinazie beschermt tegen kanker
Vitamine C en de antioxidanten luteïne, zeaxanthine en caroteen helpen het lichaam te beschermen tegen vrije radicalen die weefsel beschadigen. Door deze eigenschap beschermen zij het lichaam ook tegen diverse vormen van kanker.

Spinazie geeft energie
Door het hoge ijzergehalte en vitamine B, zorgt deze groente voor veel energie. Spinazie is met name effectief bij vrouwen tijdens de menstruatie. Door het bloedverlies kan er een ijzertekort ontstaan, door het eten van spinazie is dit tekort eenvoudig aan te vullen.

Spinazie is caloriearm
Spinazie is caloriearm, maar levert tegelijkertijd veel voedingsstoffen en vezels. Daarmee past deze groente uitstekend in een gezond voedingspatroon voor mensen die gewicht willen verliezen of een gezond gewicht willen behouden.

Spinazie verhoogt de weerstand
Door het hoge gehalte vitamine C wordt met het eten van spinazie de weerstand verhoogd. Met een hoge weerstand word je minder snel ziek door ziektekiemen. Wanneer je toch ziek wordt, heeft het lichaam minder tijd nodig om te herstellen.

Spinazie zorgt voor gezonde botten en tanden
Vitamine C, calcium en kalium spelen een belangrijke rol bij het behoud van gezonde botten en tanden. Op die manier gaat het eten van spinazie onder andere osteoporose tegen.

Vers of uit de diepvries?
Uit onderzoek is gebleken dat er qua voedingswaarde niet veel verschil zit tussen verse en diepgevroren spinazie. Verhitting zorgt echter wel voor een verlies aan voedingsstoffen. Wanneer je optimaal wilt profiteren van de rijke voedingsstoffen, kun je dus beter kiezen voor een salade waarin je de spinazie rauw verwerkt.

De negatieve eigenschappen van spinazie
Spinazie bevat oxaalzuur dat calcium uit het gebit kan onttrekken. Je kunt dit effect tegen gaan door melk of room toe te voegen (spinazie à la crème), maar dit is weer minder gezond. Spinazie levert ook relatief veel ijzer. IJzer is een belangrijk mineraal voor ons lichaam, maar een overschot kan leiden tot een ijzervergiftiging. Bovendien bevat spinazie zuring- en urinezuur wat klachten door nierstenen, galstenen, maagstenen of leverstenen kan veroorzaken of verergeren.

Hoeveel spinazie mag je per dag eten?
Tot voor kort waren er beperkingen voor het eten van nitraatrijke groenten vanwege de omzetting van nitraat en nitriet. Ook mocht je vis niet met nitraatrijke groenten combineren vanwege de invloed van vis op nitraat. Al deze beperkingen zijn opgeheven omdat er geen wetenschappelijk bewijs is gevonden voor de aanname dat nitriet kankerverwekkend is.

Je kunt bij het bepalen van de dagelijkse inname wel rekening houden met bovengenoemde negatieve eigenschappen van spinazie, maar ik vind dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen!

Samengevat
Spinazie is een supergezonde groente die goed is voor hart en bloedvaten, het behoud van gezonde botten en tanden, een gezonde darmwerking en het leveren van energie. Bovendien beschermen de voedingsstoffen en antioxidanten je tegen kanker en hart- en vaatziekten. Het eten van spinazie heeft ook enkele nadelen, maar deze wegen niet op tegen de vele goede eigenschappen voor het lichaam. Het is voedend en caloriearm en past dus prima binnen een gezond voedingspatroon. Ik vind spinazie superfood!

Leave a comment