Sporten, maar toch dik blijven?
Je sport fanatiek, maar toch wil het maar niet lukken om je ideale gewicht te bereiken. Sterker nog, je bent sinds je begonnen bent met sporten amper kilo’s kwijtgeraakt. Veel mensen denken dat ze voor het verkrijgen van een slank en strak lichaam zichzelf flink in het zweet moeten werken en het hart hard moeten laten werken. Niet is echter minder waar! Ik zal je uitleggen waarom.

Gezonde voeding is de sleutel
Ons gewicht wordt grotendeels bepaald door wat wij eten. Wanneer je producten blijft eten die vet zijn, veel suikers bevatten en vol calorieën zitten, zal je geen gewicht verliezen. Je kunt zoveel sporten als je wilt (of kunt): je zult nooit voldoende calorieën verbranden om gewicht te verliezen. Sterker nog, je zult héél veel moeten sporten om enkel op gewicht te blijven en niet nog meer aan te komen. Dan kun je er beter voor kiezen om gezonder te eten. Dat bespaart je niet alleen tijd, maar is ook beter voor je lichaam!

Sporten? Liever regelmatig bewegen
Sporten is helemaal niet zo goed voor ons lichaam als algemeen wordt aangenomen. Hoeveel topsporters ken jij die gezond oud worden? Niet sporten is de sleutel tot een gezond en slank lichaam, maar gezonde voeding en een actieve levensstijl. Neem dus vaker de fiets in plaats van de auto en kies de trap in plaats van de lift. Wanneer je op dagelijkse basis actief bent, heeft dit meer effect dan wanneer je jezelf twee keer in de week in het zweet werkt.

Is sporten dan echt zo ongezond?
Twee keer per week twee uur jezelf in het zweet werken en het uiterste van je hart vergen is niet gezond, nee. Wil je gezondheidsvoordelen halen uit meer beweging, dan kun je beter kiezen voor wandelen, fietsen of zwemmen. De frequentie is daarbij belangrijker dan de intensiteit en de duur. Drie keer per week minimaal twintig minuten wandelen, fietsen of zwemmen is voldoende. Daarnaast is het ook aan te raden om twee tot drie keer per week aan krachttraining te doen.

De voordelen van beweging
Een actieve levensstijl draagt bij aan de gezondheid. Mensen die dagelijks minimaal twintig minuten wandelen, fietsen of zwemmen verlagen het risico op hart- en vaatziekten, dementie en kanker. Bovendien is beweging een natuurlijk medicijn tegen depressies. Krachttraining helpt de suikerspiegel in balans te brengen en zorgt ervoor dat de spiermassa niet afneemt wanneer je ouder wordt.

Regelmatig bewegen, hoe houd je dat vol?
Vind je het lastig om regelmatig te bewegen? Zorg er in ieder geval voor dat je in je dagelijks leven actiever wordt. Daarnaast kun je regelmatige beweging inplannen in je agenda. Wanneer je iets drie maanden volhoudt, wordt het een routine. Je kunt ook samen met gezinsleden of vrienden gaan bewegen om het gezelliger te maken. Het bijhouden van het aantal kilometers dat je aflegt, of het aantal baantjes dat je zwemt, kan je ook motiveren om het bewegen op de lange termijn vol te houden. Zeker wanneer je ziet hoeveel vooruitgang je boekt!

Conclusie over sporten en afvallen
Om af te vallen is goede voeding het belangrijkst. Te fanatiek sporten is af te raden, omdat dit belastend kan zijn voor het lichaam. Een actieve levensstijl en regelmatig wandelen, fietsen, zwemmen plus een wekelijkse krachttraining zijn wel aan te raden, omdat dit diverse gezondheidsvoordelen heeft.

Leave a comment