Suiker is niet een beetje ongezond, maar extreem ongezond!
Koek, snoep, chocolade en gebak: we weten allemaal dat het ongezond is. Iedereen weet dat je er dik van wordt en de meeste mensen zijn ook op de hoogte van hun slechte invloed op het gebit. Suiker is echter niet een beetje ongezond, maar extreem ongezond. In dit artikel zal ik je uitleggen waarom je vandaag nog zou moeten minderen met suiker. En geloof me, als je dit stuk gelezen hebt, zal je niet anders meer willen!

We zijn steeds meer suiker gaan eten
We zijn de afgelopen eeuw steeds meer toegevoegde suikers gaan eten. Was suiker vroeger een luxeproduct dat alleen door de rijken gekocht kon worden, tegenwoordig vind je suiker met name in goedkope voedingsmiddelen. Juist de gezonde onbewerkte producten zoals groente en fruit zijn duur in vergelijking met junkfood, zoals we producten met veel toegevoegde suikers wel kunnen noemen. Het is dus goedkoper om calorierijke producten te kopen die weinig voedingsstoffen bevatten, dan voeding die je lichaam gezond houdt. Bovendien is het eten van junkfood de makkelijke keuze, omdat je niets hoeft te bereiden en het eenvoudig mee kunt nemen.

  • MOEILIJK HE, ZO'N LEVEN ZONDER SUIKER?!

    AFVALLEN IS NIET ALLEEN MINDER SUIKER ETEN, MAAR OOK EEN GEZONDE MINDSET. MET DIT E-BOOK KOM JE HELEMAAL IN DE JUISTE FLOW! VERLOS JEZELF VAN JE SUIKERVERSLAVING!

    MOEILIJK HE, ZO'N LEVEN ZONDER SUIKER?!

Wat is suiker?
Suikers worden ook wel koolhydraten genoemd. Koolhydraten leveren energie aan ons lichaam en zijn daarom een onmisbare voedingsstof. Wij eten echter veel meer suiker dan ons lichaam nodig heeft. Bovendien is het ene koolhydraat het andere niet. Ten eerste maken we onderscheid tussen suikers die van nature voorkomen in producten, zoals de suikers in groente en fruit en suiker die is toegevoegd aan producten zoals in koek en snoep. Toegevoegde suikers leveren alleen maar nodeloze calorieën en geen goede voedingsstoffen. Daarnaast maken we onderscheid tussen snelle en langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten zorgen voor een suikerpiek in ons bloed en hebben dus een hoge Glycemische Index (GI). Langzame koolhydraten worden langzamer verteerd en zorgen voor kleine suikerpieken. Deze producten hebben een lage GI. Producten met een lage GI zijn gezonder.

Waarom blijven we steeds meer suiker eten?
Suiker is verslavend. Door het eten suiker wordt er dopamine aangemaakt in de hersenen. Deze stof zorgt voor een goed gevoel waardoor je nog meer suiker wilt eten. Het probleem is alleen dat je steeds meer suiker nodig hebt om datzelfde fijne gevoel te verkrijgen. We noemen dit een verslaving. Het stoppen met het eten van grote hoeveelheden suiker zorgt zelfs voor lichamelijke afkickverschijnselen zoals trillen en zweten.

Waarom is suiker ongezond?
Het is algemeen bekend dat suiker ongezond is, maar niet veel mensen weten precies welke nadelige effecten suiker op ons lichaam heeft. Dit doet suiker met je lichaam:

Suiker is slecht voor het gebit
De bacteriën in de mond zetten suiker om in zuren waardoor de PH-waarde in de mond daalt. Hierdoor wordt het tandglazuur zacht en kunnen er gaatjes in tanden en kiezen ontstaan.

Suiker zorgt voor overgewicht
Wanneer je meer calorieën eet of drinkt (frisdrank!) dan je verbrandt, kom je aan in gewicht. Het eten van grote hoeveelheden suiker zorgt niet alleen voor een grote hoeveelheid nutteloze calorieën, maar heeft ook nog eens invloed op de verbranding daarvan. Suiker heeft een negatieve invloed op het hormoon leptine, dat verantwoordelijk is voor de verbranding van vet. Wanneer je veel suiker eet, wordt er minder vet verbrand en dus meer vet opgeslagen: je krijgt overgewicht.

Suiker maakt moe
Door suiker te eten krijg je een piek in je bloedspiegel. Tijdens een piek voel je je energiek. Een piek wordt echter altijd gevolgd door een dip. Ongeveer een half uur na het eten van suiker kom je in een dip terecht waar je alleen uit komt door weer suiker te eten. Bovendien stimuleert suiker de aanmaak van serotonine waardoor je ook een lusteloos gevoel krijgt.

Suiker zorgt voor diabetes type 2
Wanneer je veel suiker eet of drinkt, moet je lichaam telkens insuline aanmaken. Op een gegeven moment kunnen je lichaamscellen daar ongevoelig voor worden en word je insulineresistent. Insulineresistentie leidt tot diabetes type 2.

Suiker bevordert kanker
Suiker stimuleert een groeihormoon in ons lichaam dat ook de groei van kankercellen stimuleert. Bovendien is glucose een belangrijke brandstof voor kankercellen waardoor deze kunnen groeien. Zo zorgt de consumptie van suiker voor een snellere groei van de kankercellen en kan het een behandeling tegen kanker ondermijnen.

Suiker maakt sneller oud
Hetzelfde groeihormoon zorgt er ook voor dat onze lichaamscellen sneller verouderen. Door het eten en drinken van suiker, verkort je dus je leven!

Stoppen met suiker?
Het moge duidelijk zijn: suiker is extreem ongezond. Toch is het niet aan te raden om helemaal met suiker te stoppen. Suiker is immers ook een onmisbare brandstof en in kleine hoeveelheden erg nuttig. Wanneer je helemaal stopt met suiker zal je lichaam zelfs een stof aan gaan maken die nog ongezonder is dan suiker. Het is de kunst om alle toegevoegde suikers te laten staan en alleen nog te kiezen voor langzame koolhydraten.

  • SUIKERVRIJ snacken?
    SUIKERVRIJ snacken?
    Download GRATIS ons e-book, zodat je gezond en SUIKERVRIJ kunt snacken!

Suiker is meer dan het suikerklontje in de koffie
Wanneer je de suikerconsumptie wilt verminderen, moet je verder kijken dan de suikers in de koffie en de suikers in snoep, koek en desserts. Suiker zit ook in aardappels, rijst, pasta en brood. Het is verstandig om de consumptie van deze producten te minderen en eens te vervangen door een portie peulvruchten. Er zitten ook veel verborgen suikers in frisdranken en vruchtensappen. Beperk het drinken van verse vruchtensap tot 1 glas per dag, want er zitten te veel goede voedingsstoffen in om deze helemaal te vermijden. Frisdrank levert onnodige calorieën zonder ons lichaam te verrijken, dus kan beter wel vermeden worden.

Zoetstoffen en light-frisdrank
De zoetstof aspartaam zoals deze veel in light-frisdranken voorkomt wordt afgeraden. Ondanks het feit dat aspartaam vrijwel geen calorieën bevat, is uit studies gebleken dat je bij het gebruik van deze zoetstof toch meer kans maakt op overgewicht en diabetes type 2. Suiker is bovendien niet de enige stof in frisdrank die het ongezond maakt, dus je kunt frisdrank beter vervangen door water, thee of koffie. Wanneer je iets wilt zoeten zonder suiker, kun je beter kiezen voor pure stevia of de fruitsuikers uit appels, bananen en dadels. Veel mensen denken dat het gezonder is om te kiezen voor honing of ahornsiroop omdat dit natuurproducten zijn. Deze producten bestaan echter voornamelijk uit suiker en zijn net zo slecht voor je als kristalsuiker.

Conclusie over suikers
Suiker is extreem ongezond: suiker leidt tot een slecht gebit, overgewicht, vermoeidheid, diabetes type 2, kanker en een korter leven. Het is niet eenvoudig om minder suiker te gaan gebruiken, omdat suiker verslavend is. Toch is het zeker lonend om minder suiker te gaan eten en drinken. Het is niet verstandig helemaal geen suiker meer te consumeren, omdat ons lichaam ook een kleine hoeveelheid nodig heeft om te kunnen functioneren. Kies daarom voor langzame koolhydraten die van nature voorkomen in groente en fruit. Deze voedingsmiddelen bevatten naast langzame koolhydraten tal van andere voedingsstoffen die ons lichaam gezond houden.

Leave a comment