Train hard
‘In totaal train ik ongeveer 30 uur per week ‘, zegt Clarke. ‘In de zware weken probeer ik 14 tot 16 uur fietsen te halen. Ik heb een blok van twee zware weken en daarna een gemakkelijkere week. ’

Doe intervallen

‘ We doen het op de motor, vooral in de aanloop naar races ‘, zegt Clarke. ‘Toen ik aan het trainen was voor de wereldkampioenen [2006], vond ik een trainingsparcours dat leek op de twee harde heuvels op het parcours. Ik ging hard de heuvels op en herstelde me op het vlakke. Als het op de race aankwam, voelde ik me beter dan alle anderen en kwam ik weg op de fiets. ‘

Bouw het uithoudingsvermogen van de fiets op

‘ De beste manier om dit te doen is door te gaan uit voor lange ritten ‘, zegt Clarke. ‘Ze moeten hard genoeg zijn zodat je moe bent als je aan het einde bent.’

Doe kortere trainingssessies in de week voor een race
‘Verminder kilometers en gooi wat intensiteit’, zegt Clarke. ‘Je kunt de week voor een wedstrijd geen fitter krijgen. Je kunt alleen maar meer moe worden. Ik zou drie dagen voor een race drie fietsintervallen van drie minuten kunnen doen. ‘
 
Versnel je overgangen
‘ Klem je fietsschoenen op je pedalen voor de race je kunt er meteen in glijden als je bij het fietsstadium komt ‘, zegt Clarke. ‘Aan de andere kant, oefen je met het afstappen van je fiets terwijl hij nog in beweging is.

Niet fietsen met rechte armen
‘ Zorg ervoor dat je niet te ver reikt met je armen ‘, zegt Clarke. ‘Als je met gestrekte armen rijdt, begin je te schommelen, wat inefficiënt is.’

Ga wijd de bochten in
‘Ga wijd in, snijd in op de kortste lijn en wijd uitkomen ‘, zegt Clarke. ‘Zo hou je je snelheid vast. Til uw binnenknie op en plaats uw gewicht op uw binnenstuur. Rem eerder dan in de bocht om crashen te voorkomen. ’

Ga hard op heuvels

‘ Sommige mensen zitten graag, anderen staan ​​graag ‘, zegt Clarke. ‘Het hangt af van de atleet, maar je kunt het beste een zo hoog mogelijke cadans houden. Het is belangrijk om je ellebogen echt te buigen en al je gewicht over te brengen naar je benen, zodat je niet ronddobbelt. ‘

Bewaar wat sap voor de vlucht
‘ Don ‘ ‘Ik fiets te hard in de laatste 5 kilometer omdat je dood bent’, zegt Clarke. ‘Schud je benen en strek je terwijl je op de fiets zit.’

Video Smart Player uitgevonden door Digiteka

Bekijk onze racewinnende tri-hardlooptips.

 

Will Clarke

Leeftijd: 24  
Van: Cambridge
Prestaties: Winnaar 2006, Wereld en Europese triatlonkampioenschappen onder 23. 2006 2e, Royal Windsor Triathlon.

Leave a comment