Veel mensen vragen zich af of walnoten passen binnen een gezond voedingspatroon. Zitten walnoten niet boordevol vetten? En zijn walnoten niet rijk aan calorieën? De walnoot bevat inderdaad veel vetten, maar dit zijn wel gezonde, enkelvoudig onverzadigde vetten. Bovendien is de walnoot een bron van gezonde voedingsstoffen die een verrijking zijn voor jouw voedingspatroon. Zelf neem ik een handje walnoten per dag om optimaal te profiteren van de gezonde eigenschappen van walnoten! Welke gezonde eigenschappen? Ik heb ze hieronder voor je op een rijtje gezet.

1. Walnoten zijn goed voor hart en bloedvaten

De walnoot bevat omega-3 vetzuren, enkelvoudig onverzadigde vetzuren en de essentiële vetzuren arachidonzuur, linolzuur en alfa-linolzuur. Dit zijn allemaal stoffen die een positieve invloed hebben op het hart- en vaatstelsel. Alfa-linolzuur staat bovendien bekend om zijn beschermende invloed op de bloedvaten. Daarnaast zorgt alfa-linolzuur ervoor dat de bloeddruk minder stijgt onder invloed van stress.

2. Walnoten verbeteren je metabolisme

Het lichaam heeft onder andere essentiële vetzuren en mineralen nodig om het metabolisme, ofwel de stofwisseling, te stimuleren. De walnoot bevat de mineralen calcium, ijzer, kalium, koper, magnesium, selenium en zink. Bovendien is het een bron van essentiële vetzuren. Stuk voor stuk stoffen die het metabolisme ondersteunen.

3. Walnoten zijn ontstekingsremmend

Dankzij de polyfenolverbindingen en fytochemische stoffen hebben walnoten een ontstekingsremmende werking. Een ontsteking kan op de lange termijn grote en blijvende schade toebrengen aan het lichaam en wordt zelfs in verband gebracht met het ontstaan van kankercellen. Het eten van walnoten kan het lichaam helpen een ontsteking te remmen.

4. Van walnoten krijg je sterkere botten

Essentiële vetzuren zorgen ervoor dat calcium beter wordt opgenomen door het lichaam. Door een betere opslag van calcium verlies je ook minder calcium via de urine. Calcium is een belangrijk mineraal voor de aanmaak en het behoud van gezond botweefsel. Van walnoten krijg je dus sterkere botten!

5. Je cholesterol wordt verlaagd door de walnoot

Uit onderzoek is gebleken dat door het eten van walnoten het slechte cholesterol (LDL) wordt verlaagd terwijl het percentage goede cholesterol wordt verhoogd. Een te hoog cholesterolgehalte is slecht voor hart- en bloedvaten. Door het eten van walnoten kun je een te hoog cholesterol en alle nare gevolgen voorkomen of herstellen.

6. Walnoten verkleinen de kans op diabetes

Het eten van walnoten kan de kans op diabetes type-2 verkleinen, zo is uit onderzoek gebleken. Ook mensen die diabetes type-1 of type-2 hebben kunnen met een gerust hart walnoten nuttigen, omdat het een bron is van meervoudig en enkelvoudig onverzadigde vetten die een gunstige invloed hebben op het lichaam.

7. Het eten van walnoten verkleint de kans op kanker

Met het eten van walnoten zou je de kans op prostaat- en borstkanker kunnen verkleinen. Bovendien zouden walnoten bijdragen aan het remmen van de groei van kankercellen. De fenolverbindingen en antioxidanten in de walnoot zouden verantwoordelijk zijn voor deze positieve invloed op de kankercellen. Er is echter meer wetenschappelijk onderzoek nodig om deze uitspraak te kunnen onderbouwen.

8. Walnoten dragen bij aan een goede nachtrust

Walnoten bevatten melatonine waardoor ze bijdragen aan een goede nachtrust. Waarom zou je bij een jetlag of een verstoorde nachtrust nog teruggrijpen op pilletjes met melatonine terwijl je met een handje walnoten in de avond op een natuurlijke manier hetzelfde effect bereikt?

9. De walnoot heeft een positieve invloed op je stemming

Volwassenen met veel stress en/of zwaarmoedige gevoelens kunnen baat hebben bij het eten van walnoten. Bij kinderen kan de bron van omega-3 vetzuren helpen tegen hyperactiviteit en prikkelbaarheid. Een tekort van omega-3 vetzuren kan namelijk de oorzaak zijn van een sombere stemming bij volwassen en juist hyperactiviteit bij kinderen.

10. Walnoten helpen je gewicht te verliezen

En last but not least: de walnoot kan je helpen bij het verliezen van gewicht of bij het behouden van een gezond gewicht. De noot zit boordevol vezels en eiwitten die zorgen voor een langdurig vol gevoel. Wanneer je kiest voor het eten van deze noten in plaats van een ander calorierijk product, heeft dat een positief effect op je gewicht. Bovendien is aangetoond dat mensen die veel walnoten eten meer calorieën verbranden in rust dan mensen die geen walnoten eten.

Walnoten toevoegen aan je voedingspatroon

Je kunt walnoten eenvoudig toepassen binnen een gezond voedingspatroon. Walnoten zijn lekker bij het ontbijt, in een salade of in een heerlijk roerbakgerecht. Ze zorgen vaak voor een lekker knapperig accent in een gerecht. Tevens zijn ze uitstekend te eten als tussendoortje, omdat je vanwege de vezels en eiwitten na het eten van walnoten weer even vooruit kunt. Wanneer je een handje walnoten in de avond eet, voorkom je het eten van calorierijke, slechte voedingsproducten en zorg je tevens voor een goede nachtrust.

Hoeveel walnoten kun je maximaal per dag eten?

Om optimaal te profiteren van de gezonde eigenschappen van walnoten, kun je het beste ongeveer 30 gram per dag eten. 30 gram staat ongeveer gelijk aan een handjevol walnoten. Je kunt de ene dag iets meer eten dan de andere dag, maar pas op dat je niet te veel eet. Ondanks alle positieve eigenschappen blijft de walnoot een calorierijk product waardoor je ze niet onbeperkt toe kunt voegen aan je voedingspatroon. 30 gram walnoten levert ongeveer 90 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid essentiële vetzuren voor een volwassene. Vegetariërs en veganisten kunnen gerust meer dan 30 gram per dag eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Profiteer ook van alle gezonde eigenschappen van de walnoot

De walnoot is dus goed voor hart- en bloedvaten, stimuleert het metabolisme, werkt ontstekingsremmend, zorgt voor sterkere botten, verlaagt het cholesterol, verkleint de kans op diabetes en kanker, draagt bij aan een goede nachtrust en stemming en helpt je tot slot bij het verliezen van gewicht of bij het behoud van een gezond lichaamsgewicht. Stuk voor stuk positieve eigenschappen waar je optimaal van wilt profiteren! Wanneer je dagelijks een handjevol walnoten toevoegt aan je voedingspatroon, profiteer ook jij optimaal van alle voordelen die het eten van walnoten biedt voor een gezond en sterk lichaam.

Leave a comment