De laatste tijd heeft de zoete aardappel steeds meer aan populariteit gewonnen. Deze groente wordt vaak gebruikt als vervanging voor de gewone aardappel. Eigenlijk is de zoete aardappel geen echte aardappel, maar echt een groente. Persoonlijk vindt ik hem qua smaak ook niet helemaal vergelijkbaar, maar toch gebruik ik hem en heel veel anderen als vervanging voor de gewone aardappel. Wat op zich ook prima is! De zoete aardappel is een hele gezonde groente. Met name de paarse zoete aardappel is heel populair op het eiland Okinawa waar de gemiddelde levensverwachting de hoogste ter wereld is.

De samenstelling

Calcium: goed voor tanden en botten
Fosfor: essentieel voor de energievoorziening van het lichaam
Kalium: gaat vermoeidheid tegen
vitamine A: goed voor de huid en ogen
vitamine C: gaat het verouderingsproces tegen
vitamin B: belangrijk voor de voedselomzetting
Vezels: helpen je om op gewicht te blijven
Vitamin B3: voor het onderhoud van je cardiovasculair systeem
Vitamin B1: belangrijk voor de vertering van je voedsel
Vitamin B2: essentieel antioxidant

De vele voordelen

Onze generatie is opgegroeid met het idee dat we altijd aardappelen op ons bord nodig hebben. Recent onderzoek heeft echter uitgewezen dat een dagelijkse portie van deze zetmeelrijke groente eigenlijk niet altijd een even goed idee is. Zetmeel is namelijk een ‘verborgen’ suiker en wordt uiteindelijk omgezet tot glucose.

En dit is waar deze zoete groente in het spel komt. Deze groente bevat namelijk Inuline, en dus geen zetmeel. Inuline verteert veel trager dan zetmeel en is dus niet enkel goed voor je buikje, maar ook voor je glucosewaarden. Vooral diabetespatiënten halen hier dus voordeel uit.

Vervang in al je klassieke gerechten dus gewoon de aardappel met zoete aardappelen, en je zit goed!

Antioxidanten

De zoete aardappel bevat een veelheid aan anthocyanen die behoren tot de groep van flavonoïden. Flavonoïden zijn organische verbindingen die vaak voorkomen in kruiden, fruit, groenten, zaden en noten, maar bovenal krachtige antioxidanten zijn. Flavonoïden beschermen zelfs tegen kanker, astma en hart- en vaatziekten.

Bovendien werken flavonoïden synergetisch met vitamine C. Dit wilt zeggen dat deze twee componenten elkaar versterken. Aangezien zoete aardappelen ook rijk zijn aan vitamine C, is er hier dus een win-win. De sterke combinatie zorgt voor een ontstekingsremmend effect en beschermt je dus tegen virussen en bacteriën.

Goed voor je huid

En dat is niet alles wat die anthocyanen doen. Buiten het specifiek kleurtje dat ze in aan de zoete aardappel geven (en ook aan rode kool), doen ze jou ook nog eens stralen. Deze werken namelijk goed tegen pigmentatie en maken jouw huid weer mooi egaal. De anthocyanen vindt je met name in de paarse zoete aardappel.

Kalium in zoete aardappelen

De zoete aardappel is ook rijk aan kalium. Kalium is een elektrolyt dat jouw lichaam nodig heeft voor het regelen van de vochtbalans en een betere bloeddruk. Het vermindert de druk in je bloedvatwanden, waardoor je bloeddruk verlaagt wordt.

Gewicht verliezen

Zoete aardappelen zitten boordevol vezels, waardoor je een paar uur verder kan. Hierdoor heb je een minder vol gevoel doorheen de dag en snack je minder. Indien je effectief gewicht wilt verliezen, moet je wel wat oppassen. Er zitten namelijk nog altijd best wat koolhydraten in deze groente. Indien je niet te veel koolhydraten binnen wilt krijgen, kun je beter niet te veel zoete aardappelen eten. Toch blijft de zoete aardappel een veel beter alternatief voor de gewone aardappel. Als je de hoeveelheid zoete aardappelen gebruikt die je normaal zou gebruiken voor gewone aardappelen, dan zit je wel goed.

Perfect voor kookfanaten

De chef-koks onder ons kunnen hun hartje helemaal ophalen met deze gezonde groente. Je kan heel eenvoudig beginnen door er een puree van te maken of op te bakken. Combineer met komijn, kaneel en honing om het gerecht perfect af te werken. En denk maar aan de verschillende groenten er heerlijk mee combineren zoals spinazie voor een goede start van de dag, zwarte bonen in een gezonde chili con carne of in een pastasaus voor een romig effect. Atleten combineren deze groente vaak met eieren en avocado voor een gezonde vetrijke maaltijd die veel energie oplevert.
De zoete aardappel is prima te combineren in ovenschotels, wokschotels of gewoon los gekookt.

Het verschil tussen de zoete aardappel en de gewone aardappel
Anders dan de naam doet vermoeden, is de zoete aardappel (bataat) eigenlijk geen aardappel. De gewone pieper komt uit de nachtschadefamilie. De zoete aardappel behoort tot de windefamilie en dat maakt de zoete aardappel in tegenstelling tot de pieper een groente.

Verschil in glycemische index
De zoete aardappel bevat geen zetmeel, maar inuline. Inuline is vergelijkbaar met zetmeel, maar wordt langzamer verteerd. De glycemische index van de zoete aardappel is daardoor lager dan die van de gewone aardappel die wel zetmeel bevat.

De zoete aardappel is de gezondere keuze
De zoete aardappel is gezonder dan de gewone aardappel, omdat de zoete variant meer vitamines en mineralen bevat en omdat de glycemische index lager is. Je bloedsuikerspiegel stijgt dus minder snel wanneer je kiest voor een zoete aardappel. Dit is niet alleen goed nieuws voor mensen met diabetes. Producten met een lagere glycemische index zijn ook voor gezonde mensen een betere keuze.

Meer vitamines en mineralen in de zoete aardappel
De zoete aardappel bevat veel meer vitamine C dan de gewone aardappel: wel 10 gram meer per 100 gram aardappel. Dit maakt de zoete aardappel dus beter in het ondersteunen van je immuunsysteem. De bataat bevat ook meer natrium, calcium en magnesium.

Voordelen van de gewone aardappel
Ter verdediging van de gewone aardappel: deze bevat wel meer kalium dan de zoete variant. De zoete aardappel bevat ook iets meer calorieën dan de gewone aardappel: 94kcal tegenover 81kcal gekookte aardappel.

Het verschil tussen de verschillende kleuren zoete aardappel
De zoete aardappel is in verschillende kleuren verkrijgbaar. De buitenkant is vaak bruin, rood of roze van kleur. De binnenkant van de zoete aardappel is meestal geel, wit of paars. In Nederland wordt de oranje-gele zoete aardappel het vaakst verkocht.

Verschil in samenstelling
Qua samenstelling verschillen de diverse varianten niet veel van elkaar. De oranje variant bevat alleen meer bètacaroteen dan zoete aardappels in andere kleuren, omdat deze stof ook verantwoordelijk is voor de oranje kleur van de bataat. Bètacaroteen wordt in je lichaam omgezet in vitamine A en is dus goed voor je huid en je ogen.

Verschil in smaak
De verschillende kleuren zoete aardappel verschillen wel in smaak. De zoete aardappel smaakt altijd zoet en kruidig, maar kent hierin verschillende nuances. Het is een kwestie van uitproberen welke kleur en smaak je het lekkerst vindt, want gezond is-ie sowieso!

Samengevat

De voordelen om zoete aardappelen op je menu te zetten zijn eindeloos. Een mooiere huid, gewichtsverlies, meer energie, een beter immuunsysteem en makkelijk te verwerken in maaltijden. Bovendien zit de groente boordevol smaak en is deze van nature zoet. Het enige waar je voor moet oppassen is de hoeveelheid koolhydraten die de zoete aardappel bevat. Desondanks is de zoete aardappel altijd nog een veel beter alternatief voor de gewone aardappel. Wanneer je geen fervente sporter bent, kan dit namelijk problemen opleveren. Tegelijkertijd bevat het goedje een grote hoeveelheid aan vezels. Een kleine portie combineren met eieren, spinazie en avocado in een lichte lunch, loodst je dus zeker door de dag.

1 Comment

  • elizabeth knappert
    Posted 9 januari 2019 15:40

    weet je waar ik deze twee soorten kan bestellen?
    dank je
    Lizzy

Leave a comment